31 Disember, 2010

~bezday gurl part 2~


syukran awi2 pada mereka yang mendoakan diri ini..
terima kasih bagi yang mengigati..
hampir tak terbalas komen2 pada peminat...
heee...agak mengge ye di situ..
part 1 dimulakan oleh amnani paiman..
yang kedua di susuli oleh penulis sendiri...
untuk bezday gurl kali ini berada dalam fatrah imtihan..
jadi sambutanye pun ala2 imtihan gitu...
ringkas tapi penuh bermakna..
cuma agak sedih disebabkan seorang dari kami tak dapat sama2 menghadiri majlis kali ini
tapi tak pe urusan ummah perlu di aulakan...
akhir kata aku nak ucapkan satu ucapan yang mungkin ramai orang tak suka
tapi ia adalah hakikat
"selamat hari tua"
huhhh...moge hari tua aku lebih diberkati oleh allah
dan moge dapat menjadi hamba yang terbaik
anak yang solehah dan taat
dan makhluk yang dapat beri manfaat pada makhluk yang lain...
tanx korang atas kek yang sedap hingga menjilat jari...

30 Disember, 2010

~semangat hilang kembali kuat saat kamu di sisi~


video

hemm...salam sayang aku pada semua,,,
alhamdulillah tinggal beberapa hari sahaja imtihan bakal berlangsung..
maka tinggal beberapa hari sahajalah fikiran ini akan terus risau dan risau....
buat kawan2 semua ucap aku pada kamu,
moge sama2 dapat buat yang terbaik..
doakan kita sama2 najah insyaallah..
doakan juga moga ilmu yang dipelajari dapat kita manfaatkan untuk orang lain..
doakan aku kuat walau hati ini kadang tak dapat aku kawal sebaiknya..
moga kalian dapat mengejar cita2 seiring ukhwah yang kita bina...

dalam fatrah imtihan ini,
bukan hanya pada peperiksaan di kuliah yang di uji...
malah lebih dari itu..
lebih lagi yang berjauhan ini...
aku yakin kuat akan kita bukan sebab kita
tapi sebab semangat setia kawan yang di bina..
kalau tahun1 dahulu kita sama2 mendaki susah dan senang
kita sama2 ke kuliah
kita sama2 stdy group
kita sama2 pulang usai selesai menjawab peperiksaan..
namun kini semuanya berubah...
kita tak sama2 ke kuliah
kita tak sama2 berstdy group
kita pulang sendirian tanpa teman,tidak seperti di tahun 1..
yang diberi rezeki lebih terus berjaya di tahun 3
yang kurang masih di tahun1 dan 2
jangan sedih teman.
itu lumrah kehidupan...

cari kekuatan kamu..
kerna itu penerus titian yang berliku...
pegang akan kuat itu
jadikan ia benteng yang kuat melawan akan ombak yang memukul

aku adalah kamu...
andai berpaling wajah ini saat di tegur..
aku mohon maaf kerna itu sifat manusia...
sombong saat di tegur...
biarkan dia..
kerna dalam sombong dan ego itu..
adalah fikiran baru untuk dia lebih terarah....

cuma satu ku pinta...
jangan jemu memberi nasihat emas itu...

kawan..
moga kita sama2 dapat jadi yang terbaik..
menjadi hamba yang terbaik buat pencipta..
anak yang solehah dan taat..
dan teman yang berguna dunia akhirat..
salam sayang dan nakal aku..
buat teman serumah...anis
buat kawan senakal...nasirah
buat kawan bermanja...diniy
buat kawan sematang...amnani
dan buat kawan kebudak2kan...hani
lagu ini aku tuju khas buat kamu...
moge semangat kawan kita tak hilang walau kita tak lagi sama.....
video

23 Disember, 2010

~sanah helwa sayang~


alhamdulilah bulan december adalah bulan yang sangat aku suka,bukan apa mungkin di sebabkan bulan ni bulan yang banyak masa kita satu keluarga boleh berkumpul merapatkan kasih sayang yang kian dipenuhi oleh bulan2 yang lain..
mungkin juga bulan cuti kalau mereka yang duduk di malaysia,dan yang paling penting adalah disebabkan bulan kelahiran my lovely dad...huhhh
so pada 18december yang lepas satu pesanan ringkas dari telefon bimbit milik peribadi nadiah shafie telah menjalankan peranan sebaik mungkin dengan membantu tuannya menghantar pesanan sebagai tanda memperingati hari lahir ayahanda iaitu shafie bin juri...

mula2 ingat nak kol je..tapi sejak balik dari mlaysia hari tu memang aku tak pernah beli pon smatvoip or lowrate jadi ak ambil keputusan untuk menggunakan jalan lain bagi memperingati hari tersebut...
tak sampai dalam 5minit maka akhirnya aku mendapat isyarat dari telefon bimbit ku menandakan selamat sampai pesanan ku itu..
dalam hati tika itu berharap moga2 ayahanda membaca ucapan sayang dari anakanda yang jauh dari mata ini....(mood:sedih la plak)

aku meneruskan bacaan aku terhadap tafsir ayat ahkam...
saat khusuk dengan apa yang di baca tiba2 lagu the show dari lenka berbunyi memecah kesunyian pagi di rumah kecil akhawat di bumi iskandariah ini...ku fikir kawan dari assofirah yang menelefon,tapi jangkaan ku meleset sama sekali,malah lebih dari itu...
memang ayah ku tiada masalah dalam menelefon aku,sejak aku tahun pertama di sini ayah sering telefon..biasalah anak perempuan katakan,
takot die kadang2 bisa buat aku seolah2 kanak-kanak darjah 3...
aku mulakan perbualan dengan salam pembuka kata,moge barakahnya dapat diambil bersama...
usai  bertanya kabar,
lalu ayah terus ketawa,
aku jadi musykil namun ku diam dan terus melayani insan yang ku sayang itu...
ayah katakan beliau langsung tidak sedar bahawa hari itu adalah hari lahirnya..
ayah katakan lagi terima kasih sangat2 ingat hari lahir ini,dan memberitahu abuya akan ke india bulan 1 nanti....
dari jauh aku kedengaran ayah begitu gembira degan kehadiran pesanan ringkas yang tidak seberapa dari aku itu...
tidak lama kami berbual,
mungkin dalam 15minit,
akhirnya ayah pesan kepada ku jaga diri,
banyakkan doa dan abuya doakan untuk k.yah juga insyallah....aminnnn kata ku penutup akhir bagi perbualan ringkas kami anak beranak...

aku matikan telefon,
niat di hati mahu terus sambung stdy,
tapi ku rasakan jasad dan mataku saja yang memberi perhatian terhadap madah yang di baca,
tidak untuk fikiran ku yang kala itu terbang mengingati pengorbanan ayah sejak aku kecil hingga kini..
ayah memang seorang yang tegas,
siapa yang tidak kenal pekataan garang tu menjadi kebiasaan untuk didengari..
ayah memang begitu,
tapi ayah penyayang,
ayah suka sangat bawakan hagah2 pabila melawat aku di asrama...
yang paling aku suka ayah suka bawakan buah epal dan oren..
sekali bawak bukan main sikit,2,3kilo la jugak..
boleh la kalo nak buat kawan2 disebelah pandang pada tangan comel yang membawa buah tersebut masuk ke bilik...
kalau tiada buah pun paling tidak ayah akan bawa aku kua makan diluar...
hemm...dan yang paling aku tak suka bila ayah nak balik dari asrama...
aku seakan tidak mahu membenarkan ayah pulang...
hemmm...bergenang tiba2 ayat mata ini di pagi hari...
i miss u dad...
moga abuya panjang umur n murah rezeki...
moga k.yah dapat jadi anak yang terbaik buat kamu dunia akhirat....
maafkan anak mu ini sepanjang hidup di bawah jagaanmu..
walau selalu hatimu terluka kerna aku,
sikit pun kasih sayang tidak kau padam dari hati bergelar ayah..
malah kau cuba hilangkan perasaan sakit hati itu dari dalam diri mu...
moge kau diberkahi Allah sepanjang hidup mu...
aminnnn....
love u so much...

17 Disember, 2010

~bezday gurl part 1~


salam pembuka bicara aku kali ini...
di pagi yang sejuk menggeletar tangan dan kaki ku ini..
aku masih cuba menggaagahkan diri untuk cerita 5kupang yang tak seberapa ini...
kali ini aku mahukan santai mantai itu milik aku,
aku mahukan ceria peria pemanis rasa saat ini...
hee...dah mula da...ok2 jom kite terus dengan cerita 5kupang aku....

alhamdulillah semakin kita menjalani kehidupan yang penuh sibuk dengan  urusan duniawi dan ukhrawi  kadang2 kita terlepas pandang akan satu hal pembangkit jiwa pada setiap hukum kita berkawan...
aku kira hukum ini bukan pada mereka bergelar kawan malah lebih umum pada setiap mahkluk ciptaan ilahi,
tapi atas dasar aku seorang hamba,
dan aku seorang manusia,
dan aku seorang anak serta seorang kawan maka aku kecilkan skop hukum ini pada mereka bergelar sahabat...

sejak aku dicampakkan ke iskandariah,awalnya aku tak suka duduk di sini...
ye aku akui bosan,boring dan rindu aku pada keluarga di malaysia terubat bila aku berada di kaherah...
mungkin kerna rapat dengan sahabat2 dan kakak2 di sana..
mungkin juga kerana ukhuwah itu sendiri...

namun saat aku menjejakkan kaki di sini,maka aku tahu aku perlu lebih berukhuwah dengan orang baru...
nasibla pada ketika tu kawan2 selangor dalam 12orang ke alexandria yang aku cintai ini...
dan dalam 12orang ni..aku lebih rapat pada enam orang teman yang memang sejak dari tahun 1.kitorang sama2 dalam bermesra...seakan2 adik beradik pun ada...maka hukum manusia berkasih sayang itu memang terzahir pada wajah2 ceria penuh bermakna...
kalau boleh aku sebutkan namanya seperti ini...
nadiah shafie(akulah),
amnani mohd paiman(am),
khairunnisa helmi azhar(anis),
nurdiniy judah(diniy),
hani(hani),
nasirah nashir(nas),

maka dalam berkawan mesti ada pahit manisnyakan....
sebab bagi aku dunia takkan sempurna andai pnya manis tanpa garam pelengkap rasa...
maka hidup takkan pisah dengan gembira
takkan pergi tanpa sedih..
kerna saat hujan lebat membasahi bumi...
tanah perlu matahari penyubur kehijauan dari ilahi...

selama 2tahun lebih la kitorang memang akan kekalkan adat resam kitorang yang satu ni,,,iaitu...
sambut menyambut...
bukan baling2 orang ea nak sambut2..
tapi kitorang akan lebih perihatin pada bulan2 yang dalam enam orang ni punya bezday(ayat ape entah)

maka pada petang jumaat penghulu segala hari pada bulan muharam ni...
tersambutlah keraian sempena hari jadi yang dah lama sebenarnya,
tangguh punya tangguh tadilah baru Allah izinkan untuk sama2 makan sambil berkasih sayang,(heee...cam apa je)

bezday gurl die iaitu amnani mohd paiman..
am seorang yang tabah dan kuat serta matang dalam menguruskan sesuatu perkara...
kematanganya itu terserlah pabila beliau kini masih terpilih sebagai pemimpin kepada rakyat jelata di iskandariah ini...
menguruskan hal orang lain tak semudah menguruskan anak di rumah...wah2 macam da ade anak je...heee
tapi hakikatnya begitu...
am sentiasa mementingkan kehidupan yang lain lebih dari segalanya...
bagi beliau isar itu lebih bermakna pada diri....
dah tak de modal nak puji lebih2...
jadi aku sayang ko lah am....
silap...
kitaorang sayang amnani...
moga panjang umur n murah rezeki n cepat2 kahwin...
aku nak jaga anak buah....heeee


p/s:ayat mengge je hari ini......

15 Disember, 2010

jawab dia kerna ilmu

situasi di dalam kelas,seorang pelajar khusuk melihat nota sambil telinga dipasang sebaik mungkin agar tak tertinggal satu pun kalimah yang di berikan oleh dukturah...
pelajar perempuan itu barangkali tidak selesa dengan kedudukan yang berbeza dengan kawan2 yang lain,sewaktu kebanyakan pelajar duduk dengan tenang ada juga kawan2 yang berdiri akibat kelalaian diri untuk tidak berdisiplin dengan datang awal ke kelas...biasalah bila diri tidak di atur oleh sesiapa maka di situ hanya diri yang memain peranan untuk mengatur segala,
tanpa kekuatan iman dan keutuhan jiwa untuk istiqamah dengan janji pada diri maka iniilah yang berlaku...

pada awalnya kedudukan pelajar itu di hadapan sedikit dari ruangan di belakang kelas,namun kini bertukar dalam masa kurang satu muka surat dukturah berhujah,mungkin bersandar di dinding lebih selesa saat kaki mula lenguh berdiri...
hemmm lama ku perhati,cantik juga kalau2 mahu dibuat cover majalah bak kata kawan di sebelah,
lantas membuat aku termenung,mungkin bisa diambil fotonya dan ku simpan jadikan koleksi..pasti klasik sekali.

kelas berjalan diam seperti biasa,fokus terhadap tajuk yang dikupaskan..isu semasa tentang muamalat bertajuk taqsit bunyinya di dalam bahasa arab iaitu ansuran dalam jual beli..
ku fahami satu persatu takrif yang diberikan,dalam hati berkata ohh ada yang mengatakan haram kerana berbentuk muamalat yang dilarang dan seakan-akan menyerupai riba,ada juga berpendapat harus atas alasan ia diperlukan oleh manusia dan bukan bahagian dari riba yang menunjukkan haram syar,an..
leka dengan apa yang di baca tiba2 mataku seolah-olah diganggu oleh pergerakan2 yang berjaya menghilangkan fokus aku terhadap tajuk yang ditelaah..
terus aku curi2 mendengar perbualan perempuan yang asyik menjadi bahan bebola mata saat aku mula2 masuk ke kelas...hemm

mana kau dapatkan nota tu???dukturah bagi ke???tanya seorang gadis arab lembut menutur kata...
oh,tak aku ambil nota tahun lepas,aku eadah...
gadis arb itu senyap sambil membalas pandang seakan-akan ada sesuatu hendak diucapkan...
tiba2 pencuri yang terhendap2 mendengar itu malu seketika pabila tersedar diri dilihat oleh pelajar perempuan...lantas aku membalas pandangan dengan senyuman yang memalukan diri..
3minit berlalu,niatku ingin terus melihat buku sekali lagi terganggu dengan pertanyaan yang diajukan arab tadi kepada pelajar tersebut..
kalau engkau eadah kenapa masih mahu belajar di sini??dalam bahasa arab lagi???aku sendiri pun tak faham apa yang di ajar..huhhh mengeluh gadis arab tersebut,nampak seperti meluahkan sesuatu...
betol juga kalau diikiutkan apa yang terluah itu..tapi aku masih menantikan jawapan,,,
dan akhirnya telingaku di hadiahi jawapan indah penuh berhikmah,tidak sampai seminit namun penuh bermakna...
kerna aku mahukan ilmu itu....sambil mulut mengujir senyuman tanda sedekah yang mampu diberikan kala itu......
kalau aku terdiam sambil otak ligat memikirkan kembali jawapan yang diberi apatah lagi gadis arab tersebut....
arghh...ku biar ia tersimpan barangkali akan aku fikir2kan jawapan matang pembuka minda itu....dan ku lihat gadis arab itu terus bersemangat menyalin nota dan aku mengambil keputusan untuk peka dengan apa yang di ajar.....

09 Disember, 2010

hadaf itu apa ye bu????

Hadaf itu maksudnya apa ye bu???
adik rasa hadaf tu ape???balas ibu sengaja tidak diberi jawapan sebenar
adik rasa hadaf tu tujuan..sebab adik cari dalam kamus maksudnya sasaran,tujuan,matlamat..tapi yang sebenarnya apa bu????manja anak itu tatkala diletakkan kepalanya di atas paha ibu yang melahirkan.
sambil membelai rambut si anak,ibu itu meneruskan perbualan mereka..begini,hadaf itu maksudnya seperti yang adik katakan tadi,sasaran,tujuan,matlamat.tapi dalam kata mudahnya ibu ambil maksud tujuan dan matlamat..adik faham tujuan dan matlamat itu apa??
emmm...tujuanlah bu,macamana adik nak terangkan ye...diam si anak seakan-akan mati dengan jawapan sendiri..
tersenyum si ibu melihat kening yang berkerut-kerut dari wajah si anak..
adik tanya mak akan soalan ni kenapa???
sebab adik tak tahu jawapan dan sebab adik nak jawapan yang lebih tepat bu.
si ibu bertanya lagi,jadi apa tujuan pagi2 adik ke sekolah???
sebab ibu suruh...
lagi???
sebab nak jumpa kawan..
itu je??takkan tak nak tuntut ilmu???dalam hati si ibu berkata,inilah jawapan anak bila belum matang dalam sesuatu perkara...
mestilah nak ilmu juga bu...

jadi adik faham dah apa itu tujuan???
ooo...maksudnya tujuan tu apa yang kita nak bila kita lakukan sesuatu ye bu..
hemm...pandai pun anak ibu,macam tulah maksudnya,
jadi adik rasa selama ni adik hidup dengan tujuan atau tak???
emmmm...kadang-kadang ye,kadang-kadang adik rasa hidup main-main..
apa adik rasa bila adik tak de tujuan dalam hidup???
adik rasa hidup sekadar hidup,tak de apa yang adik peroleh...
jadi adik rasa penting tak tujuan dalam hidup???
pentinglah bu..kalau tak mesti lepas ni adik pergi sekolah sebab nak jumpa kawan-kawan dan sebab ibu yang suruh...
berderai tawa ibu dan anak tersebut di pengakhiran cerita mereka.....

08 Disember, 2010

kerna dia yang menciptanya

sikap manusia itu pelbagai..
baik sehinggakan tak terbalas rasanya pun ada
sederhana itu lumrah
bila yang baik ramai pasti lawannya begitu
jahat sehingga takut kita untuk hidup di dunia ciptaan ilahi....

itulah mainan kehidupan
nafsu jahat,baik,semuanya bergantung pada iman...
bagaimana iman kita ditentukan oleh sikap kita...
hemm...bermuhasabah seketika...
terukkan...
sepatutnya manusia itu perlu bermuhasabah selalu...
kerna kita adalah insan yang pelupa...
astagfirullahalazim....

dalam banyak2 perkara
kita senang terleka kala kita kesenangan..
lupa asal usul diri yang kerdil
terasa besar atas sebab kuasa diri..
walhal semua itu pinjaman semata..
adakah kita ingat semua itu????
atau cuma sekadar laluan udara di tepi telinga????

namun bila kita kesedihan...
siapa yang kita cari sebagai tenang hati kamu???
kawan???
teman????
kekasih????
suami??????
atau siapa??
kamu pasti mereka dapat memberi ketenangan sebaik ilahi????

kata kawan..
bila kita mengambil barang tanpa keizinan
kita berdosa..
ia seakan2 mencuri
jadi kawan bertanya..
awak rasa awak gembira mendapat barang itu
pasti gembira
kerna dapat apa yang aku nak
kalau saya kata kamu bohong kamu percaya???
kenapa awak kata begitu???
dalam hati si kawan berkata,pura2 bertanya..
beginilah andai saya ambil barang kamu tanpa izin
kamu suka tak???
pastilah tidak..
nah sekarang nampakkan sesuatu itu ada tuannya..
bila keizinan tidak di beri
masakan kita mampu bertenang...

jadi bila hati resah
siapa yang patut memberi izin supaya ditenangkan???
siapa tuan punya hati???
siapa yang menganugerahkan hati???
kawan terdiam jauh termenung...
aku pergi meninggalkan suatu persoalan
yang bagi ku
jawapan lengkap terhidang
cuma tinggal ambil dan suap sahaja...
hem...jauh aku bermonolog...

tiada salah berkongsi
dan meluahkan segala yang terpendam pada sesiapa pun
tapi sebaik2 pendengar
adalah pemilik yang menciptanya....
kerna yang menjadikan itu mampu membaiki mana2 yang rosak...
kerna dia yang menciptanya....

03 Disember, 2010

~ku kenang mu MAMA~

ustaz yang ajar tafsir hari itu selalu kata,perempuan ni senang masuk syurga tapi lelaki susah...
banyak tanggungjawab yang perlu dilaksanakan..
ustaz kata lagi perempuan kalau tak buat yang sunat pun dah boleh masuk syurga...
yang belom kahwin taat ibu ayah...
yang punya suami cukup redonya janji syurga buat kamu...huhhh
senangkan....
nampak senang..tapi tak semudah lidah menutur segalanya...
tersenyum kecil aku dalam hati...
tatkala teringat ibu di rumah mengurus kami adik beradik
pagi2 usai laksana perintahnya..
maksurat jadi bacaan harian ibu..
argghh...manja sekali panggilan itukan...
kemudian kami takkan pergi ke sekolah dengan perut yang kosong..
bila pulang saja dari sekolah pasti makanan tengahari tersedia rapi,
baju sekolah usah dikata..
ibu sedia segala keperluan itu..
makan minum lengkap segala...
bukan setakat itu mak juga guru kami di rumah...
teruk juga bila ibu bertukar jadi cikgu
cubit tu makanan ketika belajar
marah pula seakan2 wajib ke atasku
bila aku bermain2 dalam belajar....
aku rindu semua itu...
ibu sediakan walau ibu juga bekerja..
bila ustaz kata mudah masuk syurga kala taat suami,
maka aku yakin pegorbanan yang besar sudah tersedia saat itu..
jauh di hati aku panjatkan doa
moga aku mampu jadi seperti itu...aminnnn
terima kasih mama....I LOVE U.......

~perempuan dan sakit~

entry 5kupang kali ini tentang perempuan dan sakit,saya rasa benda tu amat normal sekali terjadi...bukan nak kata lelaki tak sakit tapi apa yang nak disampaikan ialah betapa kuatnya perempuan tu bila dia dapat menahan sakit yang dialami kadang2 hampir tiap2 bulan...

masa sekolah dulu2 ustazah saya selalu kata,kalau kamu nak rasa sakit ke tak mengandung tu.nanti kamu balik kamu ambil tembikai kemudian letak kat perut dan bawak selama 9bulan...wah memang terbaik...
nak tahu sakit atau tak cuba la sekali bawak...

jadi kalau kamu semua dapat memahami keadaan perempuan ketika mengandung kamu pasti takkan rasa marah bila isteri kamu marah atau bermasam muka dengan kamu,senang cerita kamu diamkan je bila die tengah masam muka macam 5kupang...nanti lama2 baiklah tu....

memang rasa tabik springlah dengan perempuan ni,coz ramai perempuan bisa hidup tanpa lelaki dan bangun kala kaki tak kuat berdiri..
lihat saja di luar sana berapa ramai ibu tunggal seorang diri menyara anak 5,6 orang...pelik jugalah kan..
itulah hakikat...

tapi itu tak bermakna saya mengatakan perempuan tak memerlukan lelaki...cumanya perempuan,ku
at dan sakit itu berkait rapat...

25 November, 2010

~masih adakah yang ketiga????~

tanpa suka manusia tidak mengerti apa itu sedih,
dan kala sedih baru kita mngerti betapa kuat suka dan gembira terkesan di jiwa...
ye..manusia itu punya pelbagai cerita
kalau hari ini aku mampu ketawa seakan dunia ini diwarnai pelangi lewat hujan pergi..
tapi aku risau,andai mentari tidak selamanya menyinar seperti tawa aku hari ini...
fitrah kita,bumi pasti basah selepas kering tanah dibuat matahari...
ahh...bermadah puisi aku pagi ini...

sudah...aku mahu bangkit dalam dunia baru
subuh tadi saksi azam ini
tertitis air mata saat melihat embun pagi sejuk dan suci..
usai zikir ku pada ilahi
aku usap akan titisan itu...
dalam hati terdetik adakah embun ini selalu tenang
tanpa ada seribuan masalah
adakah embun ini selamanya ketawa
tidak pernahkah mereka bertitisan seperti manusia...
lama aku menugkan...
argghh...hampir tidak betul di buatnya...
masakan punya masa makhluk ilahi selain manusia berfikiran segala
bukankan waktu mereka hanya pada zikir memuji ya rabbi
hah...tertunduk aku
malu...
layakkah aku menjadi makhlukmu...
ampuni aku ya allah...

yang maha mendengar...
masihkah ada yang ketiga,
bila mana pertama dan kedua..
terlepas pergi.....
hemmm....
sujud syukur aku akan anugerahMu ilahi....

16 November, 2010

~manis pahit raya aidiladha di mesir~

hemm...raya indah tak???
jawapan aku,sangat indah...tapi kalau raya kat negara orang best jugak???
yeee,...best juga..
pelik la..macam mana boleh best,sedangkan mak ayah adik abang kakak nenek atuk moyang opah dan segala macam kerabatlah tak de dengan kita...still seronok juga???
yup,masih seronok..kita dapat raya dengan kawan2,raya dengan lembu sana sini,dan tak lupa darah lembu..
wah memang terbaiklah,jalan kat mesir pada pagi hari raya aidiladha ini dipenuhi darah2 yang mengalir bagai sungai..
best ke tu???

kalau orang kata cantik itu subjektif,aku katakan juga seronok dan bahagia itu juga subjektif..
mungkin sedih bila keluarga tidak bersama kita,tapi gembira bila tempat itu diganti kawan dan kerenah yang pelbagai..
jadi takkan kita nak teruskan hidup ini dengan kesedihan je kan,sedangkan raya itu hari kegembiraan umat islam..
muliakan hari bersejarah itu yang membuatkan kita saban tahun meraikannya...

ewah2 macam2 dah merepek ni,sebenarnya aku baru balik dari pulang beraya ke rumah kawan2
hampir lima buah rumah juga dapat aku luangkan masa bersama.Kesemua rumah memberikan servis yang terbaik kepada tetamu,dan di rumah keempat kawan ku 2 orang telah tumbang dan tak dapat teruskan perjalanan ke rumah yang terakhir..

apapun hari ini aku seakan-akan seperti melihat setiap umat islam suci dan bersih,apatah lagi orang arab di sini masing2 memakai baju baru dan bersih je waktu solat raya,jadi aku namakan hari ini hari suci sedunia(boleh pula macam tu ye)
dan sebenarnya dalam banyak2 pakaian yang aku suka tgk ialah pemuda memakai jubah warna putih tika hendak menunaikan solat raya,wah sangat terasa suci dan murni di wajah mereka....

aku nak tanya kamu semua pernah tak kamu di beri kurma tika di dalam super market???pernah tak??
atau pun soalan lain yang aku nak bagi ialah apa perasaan kamu semua kiranya diberi kurma tika mencari barang di dalam super market???
terkejut??atau suka??atau buat tak tahu???

hahah...mestilah ad sebabkan kenapa aku tanya macam ni,sebenarnya sehari sebelum raya,maksudnya semalam la kan,aku telah diberi kurma,masa dia bagi tu agak terkejut juga,tapi lama aku tenung pemuda arab tu aku tiba2 tersedar,la hari ni kan puasa sunat,patutlah mereka semua seakan2 buka puasa...
bukan seakan2 da memang tgh berbuka pun,ape pendapat korang teruja tak???
hem..ni lah pengalaman yang tak dapat aku lupakan,bayangkan ea,dorang wat islam tu jadi mudah..kalau kat malaysia mungkin susah nak nampak kot...
orang ramai2 berbuka kat super market...memang best kan...


jadi kepada semua kullu sanah wa antum bikhoir...harapan dan doa kita moge kita dapat berkorban lagi untuk raya aidiladha yang akan datang....:)

21 Oktober, 2010

~kekerasan yang selalu dalam mengajar.....patutkah???~

masalah pelajar yang kian berleluasa masa kini membuatkan kita semakin dihambat kebuntuan dalam melahirkan remaja yang berkualiti sebagai pemimpin pada masa akan datang...
untuk melihat sesebuah negara pada masa akan datang maka lihatlah belia muda masa kini...
kuantiti bukanlah masalah bagi semua pihak namun yang dipertikaikan ialah bagaimana kualiti sesuatu produk itu...
barang yang berkualiti hasil dari alat yang berkualiti...begitu juga untuk mendidik anak bangsa..
didiklah dengan bahan yang bermutu tinggi...
namun apakah anda ketahui bahan bermutu tinggi yang perlu diadun agar ramuan yang dihasilkan mampu memberi kepuasan dalam segala aspek...????

umumnya kita ketahui bukan mudah mendidik anak bangsa,
saya yakin kiranya kalau seorang guru mampu menegur pelajar yang bermasalah dengan penuh berhikmah dan pasti pelajar itu mudah untuk menerimanya..
ini kerana sejarah membuktikan tokoh agung pertama yang menjadi ikutan seluruh manusia baik islam mahupun bukan islam iaitu Rasulullah SAW mendidik dengan penuh berhikmah...
lihat saja teguran yang diberikan pada musuh2 yang membenci Rasulullah...walau dibaling najis sekalipun tika baginda khusyuk melakukan solat..
tidak pernah nabi membalas segala yang diberikan kepada nabi dengan balasan yang tidak baik,
malah dengan cara yang berhikmah itulah jua yang menarik ramai pihak untuk memeluk islam..
nah..islam itu cantik pada nama dan ajarannya...

jadi bila kita katakan kekerasan yang diperlukan selalu dalam mendidik,
saya pasti ramai yang membantah dan tidak suka akan itu...masakan dengan merotan tiap kali mampu mengubah minda dan sikap pelajar agar berkelakuan baik...???
sedegil-degil murid itu dia juga punya rasa naluri hati yang lembut...
andai dengan isteri pun ada caranya untuk menegur inikan pula murid yang pasti-pastinya umur mentah,
pasti ada jalan terbaik selain merotan atau kekerasan dengan kerap kepadanya....

analogi yang cukup mudah..
katakan seorang anak,apabila di marah emak akan sesuatu kesalahan dia akan bersikap biasa sahaja,
malah kadang-kadang boleh pula ia bersikap selamba walhal syurga itu dibawah telapak kaki ibu..hemmm
namun jika ayah yang bersuara tidak perlu banyak cukup sekali teguran pasti takot dan tidak akan mengulanginya lagi...kenapa???
ini kerana lumrah yang selalu membebel itu adalah emak...jadi nampak jawapannya disini??
benda yang selalu itu akan menjadi biasa..
ok,mari kita sama kan kembali dengan masalah pelajar yang di rotan selalu...bagaimana perasan mereka apabila selalu di buat sebegitu????
tepuk dada...jawabla ia....

kekerasan itu cukuplah dijadikan teguran yang kadang2 bukan selalu2...
nasihat mereka...
cuba psikologi budak itu...
ajar mereka cara berfikir,
ceritakan kisah yang mampu mereka agungkan..
bantu mereka mencari role model sebagai panduan...
selami hati mereka..
bantu mereka menyelesaikan masalah dalam diri..
dan beri kaunseling yang sebaiknya agar hati yang keras itu akan terkesan jua akhirnya...
ingat sempurna itu bukan pada yang satu...
wallahualam......

19 Oktober, 2010

~ada2 tiada~

bila ada buat tiada,
bila tiada baru mahu-mahu ada,
memang mengada...hahahaha

amacam???ada best tak ayat aku ni..hehehe...ni da merepek macam2 keluar la kan..
hemm..sebenarnya tangan da gatal mintak nak post baru kat blog ni,tapi sekarang otak aku tengah jem..so bila da macam ni...apa yang ada je la yer..

ada2 tiada..hem awak semua pernah dengar tak ayat ni,"masa dekat tak rasa apa,tapi bila jauh baru mahu terkenang2.."
ni ayat biasa bila orang tengah rindu2an..hemm
masa dekat tak de pun nak wat baik ke atau lepaskan kerinduan tu tapi bila dah jauh ni macam2 terkeluar....itulah manusia...

tak nampak apa yang Allah dah berikan untuk kita,contohnye la...Allah da bagi kita ni sempurna tubuh badan,lengkap segala yang sepatutnya ada,
ada tangan buat makn,
ada kaki buat jalan,
ada juga kepala,mulut,mata...dan macam2 lagilah..tapi masih ada yang nak lebih lagi..akhirnya bila Allah tak izinkan,tu yang macam2 terjadi...
tu yang pagi tadi aku dengar kes kuruskan badan tapi lain pulak yang jadi..nasib laporan yang dibuat tu diterima,kalau tak hilang camtu jeee...

itu satu hal..yang hal lain ni pulak..saya bukan lah nak kata saya yang terbaik macam iklan air "diamond lah yang terbaik" tu..
tapi cuma nak kata hargailah insan yang sayang kita..
sapa???mak ayah adik abang kakak,kekasih,suami,isteri,n sapa2 jelah..
just hargai mereka..
ada emak layan elok2,
ada ayah dengar ckap mereka,
ada adik beli mainan tuk dorang(botak kepala aku)
ada kakak bagi hadiah,
ada abang ajak main bola...sukatilah nak buat apa tak de sapa pun halang selagi ia tak melanggar agama dan negara..

tapi selalukan kita tak bersyukur..gairah nak macam2..so kita istigfar balik,ingat balik kita ni alhamdulillah dapat apa yang tak semua orang dapat...tak mungkin kita akan dapat semua..sebab kalau kita ada segalanya..maknanya kita ni sempurna,bila sempurna itu bukan sifat manusia...manusia ni lemah jadi smapai kapan pun enggak akan bisa sempurna..kalau bisa aku ngomong begitu...

jom kita fikir dalam masa mungkin 5 minit paling sekejap...kita faham sedalam2 makna bagi ayat alquran yang bermaksud "maka nikmat tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan"~arrahman~
syukur akan nikmat itu tanda kasih kita padaNYA
bongkak akan pemberian itu pasti kecewa menanti
riak yang dibenci jangan sekali dalam diri
istigfar pengubat hati semua sukai.....


p/s:moge yang menulis ini lebih mendapat manfaat dengan apa yang kita bacakan ini....

18 Oktober, 2010

~anak itu~

menjadi kebiasaan sebagai seorang guru masalah2 pelajar menjadi hidangan yang biasa didengar..
kadang kesian itu membuatkan kita terfikir apa akan jadi pada budak itu...
hemm..aku terdiam sejenak dan berfikir dan mencuri2 dengar perbualan mereka...

bapa murid:saya tak tahulah ustaz apa nak jadi pada anak saya tu,saya dah hantar dia ke kedah,ke sana ke sini...tapi tetap begitu juga...saya tak tahulah....

ustaz:(terdiam mendengar keluhan bapa pelajar tersebut...)

bapa murid:ada yang suruh saya mandikan bunga,tapi saya rasa tak da guna mandikan bunga kalau dia         sendiri tak nak belajar...saya pun dah putus asa..saya da ceritakan hal ni ke pihak atasan,biarlah orang nak kata ape...saya tak malu,kalau orang nak kata saya dah gagal,biarlah...mungkin saya dah gagal...

ustaz:memang dia tak mahu belajar ye??

bapa murid:memang dia tak mahu belajar,dia tak nak ke sekolah langsung..sedangkan adik2 dia ok je...adik dia baru2 ni ambil upkk...keputusan ok,bila dikatakan pada abang dia begini "abg bodoh"
dia marah..hemm saya tak tahulah..

ustaz:dia anak ke berapa??

bapa murid:dia anak ke dua...

ustaz:anak kedua memang macam ni agaknya

tiba2 mencelah guru yang lain...

guru lain:eh..tidaklah mungkin dia tak boleh bawak..

ustaz:mungkin juga...sayang kat dialah nanti..masa bergerak...pelajaran dia akan tertinggal..

bapa murid:itulah...sekarang ini dia ada di rumah jadi suri rumah...oklah ustaz mintak maaflah banyak2..

ustaz:ye..ye tak pe..doalah banyak2 moge dibuka hatinya untuk terus sambung belajar ye...

bapa murid:insyaallah....

hemm...lepas perbualan selesai..aku termenung,susah kan mendidik anak...
serius aku katakan murid atau remaja kadang tak semua berfikir panjang dalam membuat keputusan...dan kebanyakanya sering mengikut nafsu seronok dalam diri..awas ibu dan ayah sekalian,jangan biar mereka yang menentu jalan hidup mereka sendiri untuk semua keputusan...

bagi mereka itu yang terbaik,,acap kali aku katakan marah sayang itu yang amat di perlukan...
kamu marah akan anak itu pasti mereka akan merajuk dan bermasam muka..itu lumrah,mereka tak akan fikir baiknya tika itu..tapi mereka hanya tahu mereka sudah besar dan mampu menilai baik dan buruk serta hidup tanpa bimbingan orang tua..

apa yang berlaku esok usah peduli..yang pasti hari ini aku jalani dengan gembira...hemm mungkin ini arah tuju mereka..hidup bukan untuk esok tapi cukup sekadar makan...

kawalan mereka yang berpengalaman itu penting..ajar mereka untuk membuat keputusan sendiri waktu mereka remaja segini..andai keputusan dalam sesuatu perkara yang di buat oleh mereka baik maka teruskan..andai sebaliknya,teguran dan nasihat yang sepatutnya harus diberikan...jangan dimanjai anak itu,risau kalau-kalau padah yang dibalasnya..

tetapi masalah tidak mahu belajar seperti ini,suatu kes yang amat berat kalau boleh dikatakan...pelajar yang masih di usia remaja sepatutnya ke kelas harian untuk menimba ilmu,apatah lagi dengan dunia yang penuh mencabar ini..sekiranya ijazah kini tidak dipandang apatah lagi masa hadapan...

peranan ibu bapa amat besar,pertama sekali doa yang berterusan dari ibu dan ayah..doa ibubapa doa yang mustajab...teruskan berdoa walau hati kadang kesal akan anak tersebut..dalam doa mintak akan lembut hati anak itu,doa moge keinginan belajar itu masih ada...

doa tanpa usaha tiada guna...
teruskan memberi kata2 semangat yang membina..memang kalau di ikutkan hati,malas rasanya untuk bagi pada orang yang tidak mahu,seolah2 kita ni yang melebih2...tapi dalam diam anak itu akan berfikir sikit demi sedikit..percayalah...ingat benda yang selalu di ulang itu akan masuk kedalam otak sebagai jangka masa panjang..makanya benda itu akan lekat di dalam fikiran..dan ada kemungkinan anak itu akan fikir hikmah di sebalik apa yang disampaikan oleh ibubapa mereka...

ketiga bantu anak dalam membuat keputusan,ajarkan anak solat istikharah...mahu pun solat hajat...
moge dengan solat istkharah ini sedikit sebanyak mampu meberikan yang terbaik padanya...

cara lain pada pembelajaran..
manusia tidak semua samakan???
jadi bila mana pada bidang akademik itu sukar untuk diikuti..mungkin bidangnya lebih kepada kemahiran...
masukkan anak itu ke sekolah teknik barangkali itu yang bersesuaian dengan jiwa dan apa yang diigini...

hemm....anak anugerah Allah..bagaimana sukar pun mendidik anak,pasti ada jalan yang terbaik buat mereka...cuma kita yang perlu mempelbagaikan cara itu....
pendekatan yang terbaik seiring kasih sayang ibu dan ayah jangan dipisahkan..lain cara didikan ibubapa dan guru..seperti lain masakan ibu kamu dan masakan di kedai,
kalau di kedai sedap pada ajinomoto yang ditambah tetapi tidak pada ibu kerna kasih sayang penambah rasa........kerna kasih kamu tak sama...
kalau guru hanya sekadar mahu anak itu mendapat ilmu,namun kamu mahu anak itu tahu akan ilmu dan kasih yang tak hilang walau hilang di mata....
hanya kerna kamu yang melahirkan mereka.....
kasih sayang kamu takkan hilang walau benci ada dalam hati..
semua kerana ikatan kamu yang kekal abadi........

~berat hati ini~

hidup takkan sempurna tanpa yang satu melain DIA,
sempurna itu bukan pada yang satu...
aku kenang sedalam2nya makna sebenar agar aku mengerti akan erti sebuah kehidupan,
tak selalu gembira,
tak kan selamanya sedih,
dari kecil merangkak besar,
belajar cara membaca...
menganal a,b,c..
kadang tersalah sekali,
teguran emak aku dengari...
kadang aku main dalam serius emak..
akhirnya cubitan manja tapi sakit jadi makanan..
hemm...itulah hidup...
tak selamanya indah andai selalu ceria...
terasa nikmat jika kadang berduka..
lumrah kehidupan..
akhirnya berpisah jua dengan keluarga..
bila berjauhan teman penguat diri...
ketawa bersama,
gaduh bermasam muka..
ah...kadang pedih bila bertengkar..
kadang terlebih tika bergurau,,
teman maaf andai hati terluka kerna aku..
aku insan biasa,
kadang mahu dimanjai,
mahu kamu setia sebagai pendengar aku,,,
aku tahu,satu masa kau akan pergi...
tinggal aku sendirian..
dan aku tau tika itu pasti aku hilang tempat berteduh..
ko penguat aku kala kerinduan memuncak tinggi..
entah kenapa bila berita pemergian mu..
air mata ini bergenang...
aku takot...
takot akan hilang kamu...
takot akan tiada teman mengadu..
aku pasti rindu akan gurau manja itu...
ahh...mampukah aku...
saat pemergian mu tinggal beberapa hari cuma...
aku keseorangan...
dalam sendirian tiba2 air mata ku laju mengalir pergi..
hemmm...aku hanya mampu berdoa,
berdoa akan sedih ni moge pergi..
membiarkan aku kuat meniti hari..
agar akar yang sama kita bina...
terus menjalar tanpa kamu...
tapi aku tak sekuat itu...
hemmm...malam berlalu pergi..
aku terlena dengan tangisan sepi ini...

16 Oktober, 2010

~penyelamat atau tak terselamat???~

something yang berlaku takkan selesai dalam masa sekejap...tu biasa...
sebab ujian tu memang akan datang selalu..nama pun hidupkan if tak de ujian memang tak mencabarlah,,,,beter jadi baby je...memang konfem tak de masalah..

n bila ada ujian pasti ada yang membantu..tu kuasa Allah lah kan..kita just doa sahaja...
so awak korang semua(ayat k.long aku) pernah tak jadi penyelamat???penyelamat orang ketika mereka lemas kah????apa2 jelah...
mesti pernahkan...then apa jadi dengan prob diorang tu???setel ke???atau sebaliknya...???
biasa mesti setel dengan baik punya...
tak kurang juga prob tu bertambah masalah..hemmm sedihkan,niat murni tu tersalah erti...
mereka yang menyalah ertikan tu tak bersalah..mungkin kita yang nak menyelamatkan ni yang salah dalam cara menyelesaikan masalah tersebut...
hakikatnya penyelamat itu yang perlu ada cara yang terbaik....jadi tak timbul lah masalah salah faham ni...

so korang sebelum betul2 nak selesaikan masalah orang tu...fikir dengan semasak-masaknya dan berdoa agar apa yang terbaik itu yang tercapai dan moge segalanya diberkati...hemmm doa uasa tawakal...yakin akan itu kamu pasti akan kuat....
tulah nak jadi penyelamat kan dah tak selamat....


p/s:go..go..chaiyok...
      sori....tak bermaksud macam itu.....

~berkira walau dengan mimpi???~

persoalan demi persoalan boleh timbul dengan satu demi satu mimpi yang datang..heemmmmm
mimpi satu,mungkin agak serabut otak nak fikirkan apakah jawapan sebenar,tiba2 muncul pula mimpi kedua,lagi bertambah berat masalah..hahaha...lepas tu ada pula mimpi yang bersambung2 bagaikan cerita berepisod plak...hahaha...menonton tv ketika tidur...best kah?????

tetapi mesti orang akan kata mainan tidur jer,so tak yah fikr sgt la...namun berapa ramai yang bersikap acuh tidak acuh sahaja perkara sebegini????
nak tak nak saya percaya paling sedikit pun orang akan fikirkan sebanyak 5% ..dan ia akan berlegar-legar di ruang minda sehingga lah separuh hari selepas perkara tersebut berlaku..huhhh lama jugak kesan diakan..itu jangkaan paling kurang...dan yang paling lama ad kemungkinan 2hari atau lebih

tapi betol ke mimpi ni???nilah masalah sebenar...
ada kala mimpi itu benar dan sebagai petunjuk dan sebaliknya ada yang sekadar sebagai hidangan santai untuk tidur anda...
mimpi yang benar itu saya percaya selepas perkara yang berkaitan mimpi itu benar2 terjadi...
tetapi jikalau disebabkan kita terlampau memikirkan masalah kemungkinan mimpi datang tapi sekadar mengganggu pemikiran kita..atas sebab kita terlalu memikirkan masalah tersebut....

mimpi juga ada yang disabdakan nabi dalam sebuah hadis yang mengatakan bahawa...

Dari Abu Hurairah r.a, dari Nabi s.a.w sabdanya:
”Apabila hari kiamat telah dekat, jarang mimpi seorang muslim yang tidak benar. Mimpi yang paling benar ialah mimpi yang selalu berbicara benar. Dan mimpi seorang muslim adalah sebahagian dari 45 jenis nubuwwah (wahyu). Mimpi itu ada tiga jenis: 
(1)Mimpi yang baik adalah khabar gembira daripada Allah,
(2) mimpi yang menakutkan atau menyedihkan datangnya dari syaitan, 
(3) dan mimpi yang timbul kerana ilusi, angan-angan atau khayalan seseorang. 
Maka kerana itu jika kamu bermimpi yang tidak kamu senangi, bangunlah kemudian solat dan jangan menceritakannya kepada orang lain.”
 
(Muslim)
 
hakikatnya mimpi yang benar itu pastinya berlaku pada NABI2...sebagaimana Nabi YUSUF,Nabi IBRAHIM apatah lagi RASULULLAH saw...
manakala mimpi bagi kita yang jauh dan lemahnya dari segi keimanan ini adalah banyaknya datang dari syaitan...
oleh itu mahu tidak mahu kadangkala mimpi itu ada benarnya,dan kadangkala kita sendiri tidak pasti kebenaranya..jadi jalan terbaik adalah dengan mengikut segala apa yang disarankan oleh Nabi iaitu bangun dan bersolatlah..

nampak tak disitu two in one kita dapat..hahh ni kalau yang suka berniaga ni molek sangatlah..
pertama kamu semua dapat menghindarkan diri dari perasaan takut disebabkan mimpi,
yang kedua ialah dapat jugak sekali sekala korang bertahajud..nah sapa yang untung sekarang???

dan antara lain bagi menghalang mimpi2 yang tidak kita ingini...amalan2 sebelum tidur itu jadikanlah ia sebagai amalan  kamu seharian..ini juga telah disebutkan di dalam hadis sohih:-
 
syaitan telah menceritakan kepada Abu Hurairah:-
"barang siapa yang membaca ayat_ayat al-kursi sebelum tidur,dirinya sentiasa di dalam peliharaan Allah manakala syaitan sekali-kali tidak mampu mendekatinya sehinggalah ke waktu pagi".
Rasulullah telah bersetuju dengan cerita Abu Hurairah tersebut sambil berkata:
"ia telah bercakap benar kepada engkau,walhal ia sendiri sebenarnya penipu"
 
(Riwayat al Bukhari) 
 
moga segala yang terjadi dapat kita sama2 ambil iktibar...dan percaya akan sesuatu itu perlu berdasarkan alquran dan sunah supaya hidup ini tak terpesong kepada benda yang tidak sepatutnya...wallahualam..
 

14 Oktober, 2010

~comel dan geram pada budak~

kalau mengajar selama ini tak sabar,memang dah lama rasanya orang tak nak ajar budak2...
memang orang suka budak...siapa tak suka budakkan....budak ni muka comel...manja2 lagi..
tapi sekali dah mengajar dorang,serius bapak singa pun keluar agaknya....(tergelak tika ini)dalam hati ku berkata...kalau orang tengok pun tak nak masuk pinang..garang sangat..
ok u all boleh cakap macam2....if korang pernah masuk dan mengaja budak..lagi2 mengajar budak sekolah agama di tengah kota metropolitan kuala lumpur ini..huhhhh memang mencabar minda meyyy

budak bandar fikiran mereka pun bandar,tak semua parents ok,
ada yang ok dan memang nak suruh mereka belajar agama..
tapi kalau orang yang hantar sebab sekadar syarat jer...anak yang belajar tu pun acuh tak acuh je..

kalau ayat takat macam ni....
"alah sekolah agama bukan penting pun,ada ape??? lagi penting sekolah kebangsaan"
dah selalu dengar..hemm
jadi kita yang mendengar ni pun kadang nak marah pun tak boleh jugakkan..nama pun budak,
so kita ni kena guna psikologi agar mereka ni dapat faham dengan mudah..

tapi yang bestnye kalau dah lama tak jumpa tiba2 rindu kat dorang tu datang..hahaha
macam2 kan..yang penting budak memang comel dan mengeramkan...

~terima kasih semua~

belajar tu bukan boleh pandai dalam seharikan???detik hati ini..
tapi yakin aku akan belajar itu mahu tidak mahu aku akan dan terus menimba pengalaman sebab tanpa pengalaman seseorang itu takkan matang...namun matangkah aku????
teringat pada pesan ayah,
"orang yang berjaya dalam sesuatu bidang itu berapa kali dia jatuh???
kalau orang yang mahir bermain dengan ular tu,pasti banyak kali tubuh mereka di patuk ular..itu bagi mereka mungkin makanan harian yang tidak enak di makan tapi manis sekali rasanya....
kalau orang yang terbang membawa payung itu
rasanya luka penuh di badan..."ah...pesan itu akan aku ingat selalu sebagai tanda hormat,sayang dan patuh aku pada ayah....
jatuh sekali takkan selamanya..
namun aku perlu kamu sebagai tangan menyambut aku yang terjatuh...
pimpin aku yang kelemahan...
aku mahu menjadi seseorang yang berjaya...
dan aku takkan lemah atas pesanan2 yang membina dari kawan aku...
perlu belajar dari bawah...
sedih itu pasti ada,
namun takkan lemah dengan ia...
terima kasih kamu penguat aku....

~mesyuarat maghrib~

hemm...mesyuarat maghrib kamu bagaimana???
cerita apa kali ini???
selalu bermesyuarat???
best???
kali ini cerita nya lain..
kalau semalam tentang mistik...
hari ini barangkali rancak dengan sikap arab yang bermacam2 ragam
namun itulah kelainan dan cabaran kita dalam bergaul
gembira kamu semua...alhamdulillah
gurau tawa
marah sayang
hahaha...tiap hari begini
indahkan...
sambil makan sambil bercerita
dan utama sekali
sambil mengeratkan silaturrahim...
indah pada yang ramai
sunyi pada yang sedikit
andai tidak ada yang bergerak dari tempat asal punggung itu melabuh
pasti setia mereka pada yang satu
tapi tiba2 satu perkara menerpa masuk dalam fikiran ku
aku risau perkara itu..
hemmm
biarlah...
yang pasti aku suka akan mesyuarat ini....

~syukur aku~

terdeti hati mahu membuka fb kegemaran manusia masa kini..tiba2 tersentuh pada sesuatu yang aku lihat..hemm
tersentuh tiba2 jauh di hati ini..
dalam sedar aku bersyukur akan satu perasaan ini..
betol kata orang..
kadang gembira itu perlu tapi jangan selalu..
kadang nagis itu rahmat yang aku syukuri..
kerna saat aku sedih aku tahu ia semua kuasa MU
hemm...jatuh kan air matamu
kenangkan segala pemberian DIA
istigfar aku pada segala dosa lalu...
insan kerdil yang amat hina disismu...
malu aku pada KAU..
lurus pada istiqomah itu amat aku harapkan
jauh dariMU paling aku takuti
ampuni aku pada setiap yang berlaku...
datangkan ia tika aku terleka..
maka nikmat tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan...~arrahman~
aku insan paling hina...ampuni aku...
termenung aku pada segala ciptaanMU....

13 Oktober, 2010

~diam itu ceritanya banyak~


di dalam kereta selesai segala kerja,pulang beberapa orang adik beradik menuju ke rumah,sepanjang perjalanan salah seorang menegur seorang yang lain

adik beradik 1:eh ko ni bole diam tak???asyik potpet je dari tadi rimas aku

adik beradik 2:(terus dengan cerita yang tak sudah2..entah bila akan habis)

yang lain:(gelak dan seakan2 setuju untuk menyuruh yang kedua itu diam)

bising salah diam pun salah...tapi ramai yang akan setuju bahawa berdiam lebih baik dari berkata2..
ye..setuju juga akan kenyataan yang mana ia juga berupakan mafhum hadis dari nabi...lebih baik diam dari berkata2 yang bukan2 kerana ia bisa membawa kecelakaan..hemmm diam ea???

tapi bukan la bermakna bila mak panggil kamu tak menyahut...eh tak baik taw,mak panggil kita kena sahut...
diam pada tempatnya itu yang sepatutnya...

tapi perasan tak kamu akan diam itu sebenarnya banyak cerita akan dia..mungkin tak terzahir dari pancaindera yang satu iaitu mulut..tapi andai pandai menzahirkannya,yang diam itu menarik dijadikan teman..

jangan bersedih mereka yang agak kecoh ala2 makcik gitu,u all pun ada class..cumanya sesekali cuba kamu bersembang dan ajak berkongsi cerita pada mereka yang senyap ini..mahu tergelak sampai tak ingat rumah kan...

aku suka katakan sempurna itu bukan pada yang satu...kamu pelengkap pada yang kurang...jangan dijauh mereka yang senyap...kerna ada mutiara tersimpan jauh berliku yang perlu kamu gali agar sinaran terpancar tanpa ada yang menghalang...

cerita aku cerita kamu..
berkongsi cerita
berkongsi pengalaman
rasa sesuatu yang tak semua rasa..,
manis saat itu pasti terbayang kala kamu berjauhan..
aku ada kala kamu kesusahan
jangan lupa kamu akan aku...
aku rindu segala cerita kamu...
manis..
gembira..
sedih..
lucu..
ahh...aku rindu akan itu...
cerita diam kamu..
buat aku terbayang memoir itu....

~kasih tak sama~


benar kata orang,lain tangan lain rasanya..mungkin cukup jarinya,sempurna bahannya..segar isinya..namun air tangan itu lain rasanya..itu kuasa DIA dan tak siapa mampu menandingi..

teringat akan kata penulis dalam sebuah buku mengatakan walau durian di tanam sebelah cili sekali pun takkan mengubah isi manis padanya,walau sebelahnya itu pedas akan rasanya..besar sekali kuasa yang tak mampu siapa pun menandingi...Allahuakbar!!!
lain pula kalau manusia jika diberi 5 bahan masakan pasti tak lari mana menu yang akan dimasak..
itulah keterbatasan minda kita..tak sempurna itu sifat kita,yang lemah itulah manusia,namun sempurna itu tak datang pada tangan yang satu..

suatu pagi selepas makan bersama kawan di tempat kerja,terdengar akan aku seorang pelajar dimarahi atas sebab kekemasan diri yang agak comot kalau boleh aku katakan..hemmm
satu lagi masalah family yang aku rasa ia mampu menyumbang ke arah masalah disiplin pelajar..
ibu bapa bercerai,anak mangsanya..
kalau aku katakan pelajar itu degil,tidak juga..
budak!!masakan sukar untuk mendengar nasihat..pada mulanya tidak ku ketahui akan masalah family yang dialami,namun bila ditanya mengapa begitu jadinya??satu persatu keluar meniti bibir rakan seperjuangan ku dalam profesion perguruan ini..
hemm...aku mengeluh kecil..seingat aku kebanyakan masalah murid datangnya dari ibu bapa yang kurangnya perhatian mereka pada anak..sayang anak itu..masih kecil...

pagi-pagi anak itu di hantar ke pengasuh,dan jumpa kembali bila semua terlelap dibawa mimpi...
mana masa kamu bersama mereka???mereka rindu belaian seorang ayah dan mak...
gurau senda,
marah manja dari ibu,
kasih ayah dalam garang kamu...ohhh!!!aku yakin ,mereka tidak mengerti semua itu...
dan aku yakin tika mereka membesar dan melihat rakan yang lain begurau manja dengan ibu mereka,bertepuk tampar dengan ayah yang mereka kasihi...pasti terjerit di hati...ibu ayah aku mahu begitu seperti mereka...
aku mahu kalian dan aku ketawa meniti jalanan hidup ini...mengertilah aku...

kasih itu tak sama..tak sempurna ayah tanpa ibu,
tak takot anak pada ibu tanpa ayah..kamu pelengkap mereka,,
dalam lembut emak akan lahir garang ayah..
tika dimarahi ayah emak pengubat luka..
tempat mengadu mereka kamu wahai ibu,
dan kekuatan hidup terlahir dari wajah kamu wahai ayah..
kau ketua keluarga penguat yang lain...

janga sia kan anak itu akibat marah sesama kamu..
harta yang dikejar akan lari entah bila,
kasih yang abadi itu kekal selamanya,
ingat anak rezeki kurniaan ilahi...
kamu pelengkap yang lain..
kasih tak sama walau mungkin bagi kamu sempurna..

luangkan sedikit masa bergurau senda,tanya akan pelajaran mereka,marah sayang kamu amat dihargai anak itu..
tak sempurna andai menagih tanpa ada pemberi..
tak lengkap andai ada pembeli tanpa ada yang menjual..
dan tak sama kasih ayah dan ibu yang dikasihi...
sayang kamu wahai ibu dan ayah..
kasih kamu menuju ke syurga....

genting itu penting kadang kala

senang selamanya tak mencabar barangkali,
namun susah itu ramai ditakuti
mudah disukai,
jalan baru tak jua terbuka dengan itu,
hemm...
ramai yang pasti pergi kepadanya,
ohh..
benarkah ini yang sepatutnya,
diatas yang selalu dilihat,
terlupa seketika akan lawannya..

kita pembuka segalanya,
bayaran itu pada kamu,
tawarkan berapa kamu ingini,
kira ada pembelinya kamu pasti suksess dalam itu
andai tidak terjadi
jalan lain masih terbuka..
ahh..tak semudah itu
tahan tuturmu,
itu jalan kamu,
corong lain perlu kamu jajahi..
masih banyak yang menanti,
masih banyak yang memanggil,

ohh...anak kau harus kuat,
sekuat pokok ditiup ribut angin,
cari akarmu,
lebarkan ia,
kukuh akan tanah itu,
langit terus terbuka,
awan akan cerah pada kamu yang melihat
bila mendung itu datang
jangan biarkan ia terus dengan petirnya
lawan dengan segala akarmu
carilah akar itu
kerna genting itu penting
kerna genting itu pembuka segalanya...

09 Oktober, 2010

~sebab tu banyak~

baru lepas baca blog orang sebentar tadi,tiba2 plak terbaca banyak entri tentang kahwin..
jadi tangan terus menggatal nak tulis pandangan aku tentang hal ni..

kenapa ramai kahwin muda??
mestilah jawapannya tak lain tak bukan sebab dah jumpa calonkan..jadi bila seru dah sampai,duit cukup tak cukup sangat n tujuan utama aku rasa mesti nak jauhkan dari maksiat.
baguslah yang berfikiran macam ni,sekurang-kurangnya niat korang tu murni n semata-mata nak mendapat keredhaan dari ilahi..i like it lah..

dan kenapa ramai tak kahwin??
hah korang jangan la plak terkejot bila dapat tahu ramai lagi rupenya tak kahwin..
eh ramai taw tak kahwin lagi,baik laki mahu perempuan.
katanya jodoh takde..mungkin!!!
tapi aku rasalah memilih tu pun faktor utama juga..nak yang perfect..ishh susahlah kan nak jumpa..atau pun selesa bila bersendirian..yup bagi perempuan seronok juga bersendirian,semua hal boleh urus sendiri,tak yah nak bising2 kena dengar arahan orangkan.
buat plak kewangan dah stabil,rumah dah ade,semua da lengkap so buat pe kahwin??/hahah bole ke camtu...
siap hari tu terdengar cerita pasal awek orang ni lari sebab kejar mamat kaya..huhhh berasap mata(betolke???)
perempuan ni mungkin la takot ape2 terjadi akan datang tu yang pilih laki kaya...kesian je aku tgk mamat yang ditinggalkan ni...takpe2 just sabar n fikir ada lagi yang lebih baik dari die k...

laki pulak kenapa??
semua sebab sama je,tak kira laki atau perempuan,kalau tanya soalan yang sama mesti jawapan lebih kurang je..tapi lain sikit yang kat sini.."tak yah dengar kena bebel"
hahaha...perempuan kan kuat bebel,so dari asyik kena bebel jer baik dok sorang2 lagi best...heee(ni bukan pendapat aku ea)

kesimpulanya??
benda jodoh ni sukar untuk dikatakan...kadang kita pun tak tahu jodoh kita bila..usaha,doa n tawakal..
insyaallah benda baik tu Allah mudahkan lain lah kalau korang memang tak nak kahwin..
eh2...kahwin tu sunnah taw...so fikir2kan dan selamat beramal...huuuu

03 Oktober, 2010

~penawar hati~

hati tawar??
muka masam??
baru lepas gadoh??
many problem??
tension??
emmm...banyaknye persoalankan...
kalaulah boleh...
selalu sangat ayat ni dengar tatkala kita berdepan dengan prob..janganlah macam tu,benda dah berlakukan so biarkan je...ade hikmah yang kita tak tau but Allah tau..

cuma bila problem tu datang i just nak nasihat u all bertenang and yang paling penting buat2lah happy atau cari sendiri ketenangan tu..

teringat suatu hari i pernah masam jer bila jumpa kawan yang  sorang ni..then bila muka i masam jer..terus dia kata:~
"aku tak sukalah orang tak senyum bila ada depan aku"
dan secara spontan terus senyuman i tu terpamer dari muka..serius memang tak tahu kenapa boleh jadi macam tu..tapi itulah kuasa senyuman...yang bisa membuat semua orang bahagia..

itu tentang kuasa senyuman pengubat bahagia..lagi satu pengubat ketenangan..
yup tak lain tak bukan i suka sangat tengok ciptaan ilahi...
deruan pantai...
burung berkicauan...seronokkan...
masa kat alex bila time exam tiap2 hari juga melawat ke pantai...
kat sana tenang ya amat...alhamdulillah yaAllah...
so korang bila ada problem cari lah something yang membuat kamu bahagia...
bahagia itu milik kamu....

30 September, 2010

tak tahan dah!!!!

"ustazah saya nak pergi tandas,
tak tahan dah ni..."

eh..eh...cover sikit yang tengah gelak tu..haha,yang masih tercari-cari apakah maksud bagi pernyataan di atas teruskan untuk memahami ye...
 tapi yang penting saya yang berada dalam situasi tersebut memang rasa nak tergelak sangat,ku cuba juga menahan gelak tawa ini dari terus menerus lancar keluar dari mulut ini.,..hemmmm

kesimpulanya apa ye???

hemm...budak-budak ini memang fitrah mereka jujur amanah dan telus dalam melakukan apa sekali pekerjaan,hatta kalau disuruh mereka membeli barang pun dan kalaulah terdapat baki bagi perbelanjaan sebentar tadi pasti akan dipulangkan semula..tapi itu tidak bermakna tidak ada budak-budak yang menipu diwaktu mereka kecil..mungkin disebabkan beberapa faktor persekitaran yang tidak sihat membuatkan fitrah semulajadi itu hilang dan menukar watak mereka sekaligus...

buktinya jelas terpampang didepan mata saya waktu mengajar subject imlak di kelas tadi...
hendak ke tandas pun masih jujur dalam berkata-kata apatah lagi dalam urusan lainkan..
andai pelajar yang besar sikit dari budak seperti tadi adakah sama ayat mereka???

bagus,,inilah yang kita inginkan..renungkan sebentar sekiranyalah  jujur seperti ini kekal ke akhir hayat dan semua manusia di bumi ini bersikap sebegitu tak kira tua mahupun yang muda..pasti dunia ini aman tenteram hendaknya...amin...

~murid....sayang kamu~

28 September, 2010

argghh tertekan...


"selamat menjawab dengan sebaik yang mungkin"
ucapku pada murid-murid darjah enam  yang bakal menghadapi peperiksaan sijil rendah agama(psra)...

kini musim peperiksaan menjelma kembali..wahh macam lagu ayuh kembali ke sekolah...
jadi guys macamana persediaan awak semua untuk menghadapi peperiksaan yang kedua selepas upsr???
malas???
itu biasalah bagi kamu semua yang sudah berpenat lelah selepas menghadapi upsr,jadi masa nilah nak berehat sekejapkan,tapi jangan lupa akan psra kamu yang tinggal sehari mungkin..

belajar tak pernah kenal erti berehat,tapi andai saya sampaikan ayat sebegini pada mereka yang mampu berfikir sebaiknya berbaloi juga.
tapi disebabkan yang dihadapan saya hanyalah budak2 yang belajar andai tiada yang suruh untuk belajar mungkin juga tak terbuka buku walau sehari...jadi dengan budak2 sebegini kita kena bagi sesuatu yang dia boleh nampak ganjarannya...

kebanyakan ibubapa yang berkemampuan selalunya akan memberi ganjaran seperti duit atau something yang mereka suka bila dapat keputusan yang baik..
dan untuk ganjaran yang kurang baik sekiranya memperoleh keputusan yang kurang memuaskan...
untuk sesetengah pelajar,cara sebegini mampu untuk menjerat mereka dengan umpan2 yang menarik..tapi kalau dah malas juga memang tak kemanalah...berilah apa pun tak dapat punya nak tarik perhatian mereka..

so kekreatifan amatlah dikehendaki dalam mendidik anak..acap kali juga terdengar keluhan ibubapa mengatakan bukan senang mendidik anak sekarang yang pintar2 orangnya..
anak millenium zaman kini memang sukar dididik tapi kalau kena caranya patuh tetap juga patuhkan...

semangat yang berterusan dan sokongan serta dokongan kamu semua terhadap anak itu tidak nampak balasan tika itu juga tapi percayalah kasih sayang yang dipupuk itu mampu membanggakan kamu wahai ayah dan mak yang disayangi anak kamu...

yang penting ingatlah jangan memandang rendah akan anak kamu,kerana manusia tiada yang sempurna dan kitalah pelengkapnya..
jangan berikan mereka ayat.."argghh tertekan" terkeluar dari dalam mulut mereka...
pelajar itu pasti ada targetnya sendiri..

go..go..chaiyok anak muridku,cikgu pasti kamu boleh melakukan..
pastikan pemakanan serta rehat kamu diambil secukupnya,jadual yang cikgu berikan moga kamu dapat mempraktikkan sebaik mungkin dan jangan menonton tv sangat ok..satu je pesanku pada kamu wahai anak murid ku sayang...berkorbanlah sebentar untuk beberapa hari ini..
ya...pesanan ini di copy paste oleh ku sewaktu aku mengambil peperiksaan stam beberapa tahun yang lepas dan ku garapkan kembali untuk anak murid ku agar ia mampu menaikkan semangat kamu semua...

usaha doa dan tawakal anakku sekalian...
~sayang kamu semua~

habiskan juga..



kawan2 hari raya kita dah berapa hari ye???emm...dapat banyak duit raya???dah puas makan kuih raya???
dah mintak maaf ngan semua kawan2 dan sedara mara??dan dah habis puasa raya??hahhh mesti susah nak jawab..


rasa2nya lah kan kenapa ye susah nak puasa???diakui juga faktor utama sebab makanan tu bila time puasa fuhh cam apa pun tak dapat aden nak ceritakan..memang meletuplah kan..tapikan cuba kamu semua buka masa tengah teringin sangat tu,tak payah banyak cukup dengan minum air segelas lepas tu mesti rasa rugi..itulah nikmat puasa,lagilah tak dapat kita bayangkan...tinggi martabatnye...


jom kita tengok berapa hari lagi raya atau bulan syawal ni tinggal...
bagi yang lelaki mungkin tiada masalah,no time untuk cutikan..yang perempuan ni,bajet2lah masa anda supaya sekurang2nya tidak bertembung niat untuk berpuasa dengan abc yang Allah bagi itu..nasihat ini dituju juga kepada penulis yang sentiasa leka ini..


so selagi ada masa jom kita rebut peluang untuk sama2 mengaut keuntungan untuk berniaga dengan Allah...untung taw,yang pasti kamu tidak akan merasa rugi kerana faedah yang diperoleh halal lagi memberangsangkan...heee
ada gaya2 seoarang penjual tak..hukhuk


ok..selamat beramal....

mana silapnya??

tiada siapa yang sempurna dalam hidup ini,saat menginginkan sesuatu yang sempurna pasti tidak akan kita jumpa hatta sehingga ke hujung nyawa sekali pun

aku sendiri banyak kelemahan diri..
baru sebentar lepas aku membaca blog seorang teman dalam alam maya ini,kisah sedihnya kadang buat aku terfikir,tiada de seorang pun yang sempurna..

andai zahir kita melihat dia ketawa gembira tanpa duka sebenarnya masih banyak yang kita tidak sedar akan betapa susahnya dia untuk bangun dan meneruskan hidup anugerah tuhan ini.(sebak).

yup..pandang dengan sudut hati,bukan dengan nafsu yang sukar dikawal...
nilai segala anugerah yang DIA berikan,
syukur dengan apa yang ada,
berusaha menjadi yang terbaik di pandanganya...

seorang kawan berkata,bercakap memang mudah..
aku katakan mudah..sebab lidah itu tidak bertulang..ucap lah segala yang kau inginkan..
tiada siapa melarang..tapi pastikan kau tahu betapa bahawa kita hanya pinjaman Ilahi..
entah esok,lusa,tulat mungkin aku tiada....
dan kadang kesilapan itu kita yang cipta...
entah mana silapnya...

24 September, 2010

~menjadi bukan mencari~


seseorang itu selalunya lebih suka dengan apa yang dilihat..
suka melihat kegembiraan seseorang..
suka dengan apa yang dimiliki orang lain..
suka dengan pelbagai lagi yang menyentuh hati...

persoalan timbul di hati..
takkan hanya suka??
tanpa ada keinginan dihati untuk memiliki???
hemm...

sekiranya jawapan tidak..
seakan2 menipu...
kerana manusia itu bukan malaikat...
yang tiada nafsu...
manusia itu insan biasa
yang hanya dapat dikawal nafsunya dengan iman...

mahu tidak mahu pasti tercuit sedikit di hati..
mahu memiliki...
bila begitu pasti pencarian akan diterusi...
tapi mengapa mahu mencari???
tidak mahu menjadi???

susahkah untuk menjadi??
tepuk dada tanya diri...
kita mahukan yang terbaik
begitu juga mereka yang lain
andai kita berikan sesuatu yang mereka tidak sukai
apakah layak untuk kita dapat semula sesuatu yang baik????

give and take...
memberi dan menerima..
memberi itu lebih baik dari menerima..
bila kita memberi Allah balas yang lebih baik dari itu...
jangan hanya berharap..
tapi berusaha..
menjadi dan bukan mencari...

23 September, 2010

~cerita orang~

seronokkan dengar cerita orang,kadang2 tergelak sendirian..huhhhh
bila gembira tersenyum dan tertawa bagaikan cerita itu kita yang punya dan kala sedih simpati mengundang diri..sama2 berkongsi cerita dan sama2 berkongsi rasa..

kerna kita tak dapat melalui semua yang orang lain rasa tapi kita mampu cuba untuk memahami apa yang mereka alami..

tapi jangan kita rasakan semua yang indah itu hanya untuk mereka sahaja,kadang kita terlupa kita hanya manusia..

sedih,gembira,suka,duka,benci,marah dan 1001 lagi perasaan yang datang di rasai jua oleh orang lain..

jadi andai kita berasa suka dengan kenikmatan yang dialami oleh orang lain,kita juga kena ingat mereka mengalami seperti apa yang kita rasa..

bersyukur dan terus bersyukur kerna tak semua dapat apa yang kita dapat...

mood:gembira dengan orang lain...happy:D

~adik beradik edisi raya~episod3

macamana raya di sini???
soalan yang acap kali singgah di telinga ini..
jawapan yang sama akan di berikan..emmm..macam biasa tak de apa yang best pun..pagi raya pergi rumah encik khalid dan petang ke tasik...sebut pasal tasik jer,orang dah mula gelak,,
belum sebut pasal raya di tempat main bowling..agaknya lagi terkejot kot..gelak tu tak yah cakap la..memang dari awal2 da nampak gigi tu..huhuhu

malam raya di bowling????
yes,sangat menyeronokkan bersama abang dan adik2 yang lain..
dan tak tinggal seorang makcik comel bila dia baling je bola dia terus akan melompat because ingat dapat masuk cantik la..sekali bila tengah bola buat hal dan akhirrrrnya masuk jua ke longkak...hahahah
kami di belakang dah mula ketawa terbahak2..hahahah...makcik yang amat cumelll

makcik tgah tgk bola die...
dan pada malam tu juga masing2 la dok leka nak baling bola...tapi cerita yang paling kelakar sangat bila melihat si makcik yasmin ni baling bola...siap melompat semangatnye ya Allah...sampai orang yang kat sebelah kitaorang ni pun ketawa...

kitaorang cuma main untuk 6orang je,,tak sangka yang yasmin dan ridhwan ni nak main sekali..
tak kurang hebatlah juga mereka ini  sampai buat kitaorang lain kalah...
(dalam hati panas je)

di akhir permainan masing2 dah penat tinggal la.yasmin dengan muka masam sebab kalah di tangan pemenang2 yang handal ini...hukhuk...terbatuk pula..

pemenangnye ialah...angah dan k.yah(aku la)..
sebenarnya ramai gak yang pelik tengok kami malam raya di sana,main pakai baju kurung pulak tu..hadoi..
terus hilang keayuan huda malam tu...

tapi kami ada alasan yang kuat jugak la bagi aku sendiri..ni semua disebabkan along kami nak balik tak lama lagi..sebenarnya dah balik pon malam tadi..
Juga untuk kami semua yang jarang dapat habiskan masa bersama..so sebelum abang kesayangan kami tu kawin dan sebelum saya dan abang saya yang lagi sorang ini pulang ke sana,biarlah kami maluangkan masa bersama..bak kata orang laki ni bila dah kahwin susah skit,tapi tak tahulah apa yang susah tu...

so ini lah sedikit hadiah kenang-kenangan dari kami..

21 September, 2010

~adik beradik edisi raya~episod 2

assalamualaikum..pembuka bicara kita di hari raya ke berapa ini..

macamana puasa enam??ada penuh ka??yang tengah nak habiskan tu gud luck i wish u..yang belum mula lagi,meh kita ramai2 start atleast nanti bila dah tiada masa takdela kita kelam kabut sangatkan..selang sehari pon da ok..terutma kepada girl2 kat luar sana..kang bila da datang bulan mesti lagi susah nak puasa6 ni kan..bak kata pepatah orang melayu sikit2 lama2 jadi bukit yang penting istiqomah seperti mana yang Allah suka,biar tak banyak tetapi perkara yang sikit itu  berterusan...

oklah..kali ini aku nak sambung balik cerita keluarga shafie edisi raya ni..

pulang sahaja beraya di jalan tar pada malam raya,anak2 pak cik shafie balik dalam pukul 3pagi lebih kurang la.atau mungkin hampir pukul 4..balik saja semua terus masuk ke kamar masing2...huhhh dalam hati mereka penatnye!!!tu la sapa suruh pergi..tapi dalam penat2 tu aku yakin mereka merasa seronok sangat2.

masa tidur sesorang itu perlulah cukup,kalau tidak jadilah macam anak pakcik shafie ni..ade yang bangun lambat..nasib solat raya sempat lagi diikut..dah lah setaun sekali jer,kalau tak dapat ikut konfem sedih sangat..tapi memang kelam kabut la mereka pada pagi tu...mama diorang tak ikut beraya malam tadi,jadi slumber je la bangun pagi dan bersiap2 terus pergi dating ngan abuya solat raya di masjid tinggal la anak2 bujang dia  yang terkapai2 bersiap2 ke masjid..sedih kot kena tinggal...

ingatkan dah tak dapat pergi sebab tak tahu nak naik siapa dah..so terus duduk2 kat bilik..tbe abg mereka yang first kata sapa nak ikut..pe lagi melompat la ambik telekung pakai baju raya warna ungu dan terus naik kereta dengan adik beradik yang lain..

akhirnya selesai juga solat raya walaupun tersengguk2 masa khutbah tadi(almaklumlah jarang dengar khutbah ni..hehehe)
dalam perjalanan balik hati ni dok gatai berkata2 mesti boring raya tahun ni,da la tak balik kampung..abuya pulak mimpi apa enta g seven eleven..selalu tak pergi pun..tibe2 pas solat raya terus melencong ke sana..agaknya menghilangkan rasa rindu di dada kot....tapi apa kaitan eh...hahaha apa2 je la

raya pertama mereka berjalan seperti biasa tiada apa yang istimewa melainkan beraya di tasik...wow pengalaman yanga agak menarik,rasanya jarang sekali kot di malaysia orang beraya di tasik,tapi sekiranya di mesir benda seperti ini menjadi kelaziman mereka berbeza raya di malaysia yang lebih mengutamakan ziarah menziarahi sebagai agenda utama ketika musim perayaan..ala kulli hal..

no bad jugak beraya dengan adik2 di tasik..kebetulan tiada siapa2 ketika itu so boleh la main permainan ni walaupun memakai kain...heeee

nampak macam edit kan..heee

 main2 sampai penatlah juga disana akhirnya kami pulang dan petang kami meluangkan masa tidur sahaja..so begitulah hari raya kami yang tak berapa best nak di dengar ini..
huhuh...

12 September, 2010

~adik beradik edisi raya~episod1....

salam aidilfitri buat semua,kullu am waantum toiyibin...kaifa hal???hee.alhamdulilah sudah masuk hari raya kedua kita beraya selepas ramadhan pergi..moge ramadhan kita diterima dan agar kita berjumpa sekali lagi pada ramadhan akan datang,itulah harapan setiap umat islam..

satu pengharapan yang tinggi walaupun dalam masa yang sama keupayaan untuk menunaikannya itu ada kalanya mudah dan sebaliknya namun semangat yang tinggi itu tetap dapat dibanggakan..

bayangkan adik kecil berumur 7 tahun pun sudah berpuasa..wow orang besar pun kadang2 kalah...itulah ragam ketika umat islam menunaikan suruhan yang maha esa ini..biasala manusia punya ragam..hohohoh (da mengarut)

dalam kita menyambut hari raya aidilfitri ini..sebenarnya mepunyai kaitan yang kuat sangat dengan adik beradik ramai..aku tak tahu bagaimana perasaan bagi mereka yang mempunyai adik beradik sikit tetapi  sekiranya disuruh bercerira tentang adik beradik ramai aku punya banyak cerita untuk kamu semua..

mari kita mulakan dengan kemeriahan keluarga shafie dalam menyambut ramdhan di kuala lumpur tanpa ahli keluarga yang lain..jom kita baca...

bermula dengan malam raya,yang sememangnya agak bosan sangat2 bila kitaorang ni yang memang everyear balik kampung n tiap2 malam raya jugak kami bermain mercun bersama2 dan merasai suasana seperti di palestin dengan mercun sana sini..huhhh de best la..tapi malam raya kami tahun ini lagi seronok kot(sedapkan hati),aku dan 4 adik perempuan yang lain beserta seorang hero iaitu ayah kesayangan kami sama2 keluar merayau ke jalan tar pada pukul 12tgh malam...pukul 12 baru bertolak mesti la sejam gak kan sampai kat sana,dah la jem..parking pula tiada..adesss memang agak kesabaran la disana..

hampir setengah jam tunggu punya tunggu tiada juga akhirnya kami parking kat satu bangunan ni,ok la satu jam 2ringgit..

turun je ke jalan tar...mak aihh ramainya orang...ada penjual lelaki pakai tudung lah,ada yang pakai baju kurung lah...macam2..dah macam perempuan dah kami tengok..huhuhu

orang kata malam raya ni best sikit sebab semua baju n barang2 lain dilelong..dan masa aku sampai tu memang orang sibuk melelong bunga,baju tudung pun ada...so siapa yang nak sangat beli barang dengan harga yang rendah sila la datang pada malam raya...memang murah tapi agak sesak..eh bukan agak tapi memang sesak sangat dahh..

itulah pengalaman beraya di jalan tar pada malam pertama raya....menyeronokkan,sebab dapat pengalaman dengan adik2 yang ramai...tu pun nasib la adik2 ramai bayangkan kalo adik2 3 orang...emmm best jugak kot..heee

biasala kalo sikit lain pulak caranya menyambut raya ini.....heeeee
tapii sedih pada keesokkan harinya...sob3

bersambung.....lalalalalala

30 Ogos, 2010

perlukah lelaki tercabar??

entry kali ni agak panas la aku rasa,mungkin sebab tak ada kipas time tengah aku menulis ni..apa2 pun bagi aku tajuk kali ini memang totaly tuju untuk lelaki la kan..well..nanti aku terangkan kenapa ia diberi tajuk sebegitu rupa..

hari ahad yang lepas aku dan adik aku(huda) keluar bersama beli barang sikit senpena nak raya,then tiba2 tengah syok shoping tak perasan jam menunjukkan waktu berbuka semakin hampir..so apa lagi kelam kabut la nak balik..yela bile dah shoping dalam keadaan perut tengah lapar dan badan yang penat mestilah kita nak sampai rumah dengan cepat kan..
tapi tiba2 tengah jalan ada pula mamat 2orang ni wat hal..nak kata tak ada lesen nampak cam da umur30an..tapi stil bawa kereta dalam keadaan yang boleh membuatkan orang naik mara..mana tak nya,bawa kereta senget2..then adik aku yang tengah drive tu pun potong la kan..mesti la kitorang ngat dia nak bagi kitorang jalan..

habis jer,adik aku berada dihadapan sedikit dari mereka..tak sampai seminit kereta kami kembali dipotong oleh mereka..ahaks..sapa tak mara..drive tak betol tiba2 bila ada yang potong mula la rasa tercabar..hemm
senang ceritalah kesimpulan yang adik aku buat ketika dalam keadaan tersebut lelaki memang pantang dicabar,tak kisahlah pakai mulut atau sebaliknya..huhhh susah juga kan,nak kata kita yang salah tak..tapi itulah lelaki..ini bukan cakap atas dasar nak kutuk atau apa..tapi untuk kita beringat2 sebab..perkara sebegini sudah berlaku kepada kami hampir 4kali.

bila mana perempuan memotong lelaki,dan secara automatik lelaki tersebut akan terus melajukan keretanya..seolah2 mereka merasakan diri mereka itu lemah..ooo bagi kami selaku perempuan tak pernah menganggap begitu..cuma kami berkemungkinan dalam keadaan mahu menguruskan hal yang penting..jadi nak tak nak itu pilihan yang kami ada...

apa2 pun nasihat aku,jangan malu apabila ditegur..dan terima sebaik nya..maksudnya..bila dah dipotong oleh aweks buat biasa je da la...hoho jgn mara ye kaum adam...senyum selalu...:p

27 Ogos, 2010

~siapa tahu~

badan sakit
siapa tahu
diri terluka
tak siapa mengerti
hati disakiti
ada mereka peduli???
no one know...
kata kita yang akalnya sempit
kata manusia bila ia kesusahan
kata hamba yang kadang terlupa akan qodo' qadarnya

tak siapa tahu..betulkah???
kau pasti tak siap tahu
kau pasti kau boleh tenang tanpa luahan pada siapa pun
kau pasti diri kuat walau bersendirian
namun tak siapa tahu
kau hanya mengerti
andai kau tahu siapa pencipta kamu

ingatlah wahai manusia
kamu ada yang menjadikan
jangan kamu kembali tika kanu hanya merasa susah
jangan kau lupa sekiranya kau senang akan duniawi ini
tazkirah dirimu itu selalu
agar kau tidak tersesat dari jalanya...
mohon nusrahmu
kerna aku ada kamu...
menanti dengan harapan tinggi melangit
agar aku dibawah redomu
kau mengetahui segalanya~~~~


~melayang~

24 Ogos, 2010

~sudoku vs chess~


anda pernah bermain chess??apa perasaan?best atau memenatkan...
bagi yang tidak berminat ia adalah suatu permainan yang amat membosankan disebabkan terpaksa membuka sedikit minda untuk berfikir agar kemenangan tidak berpihak di sebelah lawan...

lain pula ceritanya bagi mereka yang sudah lama meminati akan sukan seperti ini,ia adalah sukan yang amat menarik untuk kita berfikir dengan lebih jauh..

pertama sekali di awal permainan mungkin ia agak membosankan,tetapi selepas saja langkahan yang kedua maka bermulalah keaktifan minda anda untuk berfikir secara aktif dan bukan agresif.
ini disebabkan permainan seperti ini memerlukan kesabaran yang tinggi,dan jangka masa untuk selesai sesuatu permainan agak lama dan kemugkinan akan menular penyakit kebosanan diantara pemain2 tersebut.heheheehe...sabar ea ketika itu


permainan yang kedua adalah sudoku...emmm
bagi nadia sendiri,nadia baru kenal permainan ini ketika form5..kesian kan,tu pun sebab kawan nadia ni kawan dengan budak mrsm so tau la sikit2
yang sebenarnya pemainan ni memang sudah menjadi benda yang biasa di mrsm atau sekolah2 yang hebat
kadang terfikir jugak nape ye disekolah2 biasa tak diterapkan permainan ini sebagai permainan yang santai tiap2 petang atau hari cuti sekolah???

tentang permainan ini seperti biasa bagi nadia ia sama dengan kaedah kita bermai chess dimana kesueluruhan aspek perlu dititik berat agar kita menjadi cekap..yang membezekan ia adalah kita bermain sorang2 tidak
 seperti chess memerlukan pihak lawan,namun ia bukanlah suatu perbezaan yang amat ketara apabila zaman kini sudah berubah dengan wujudnya pelbagai teknologi yang memudahkan setiap urusan

jadi kesimpulanya kedua2 permainan ini sama dan yang penting kita kena cekap agar kita tak dimakan oleh musuh.....lalalalalalaal...sekian

xperia x10 mini pro...

amacam???ada cantik kaaa.....
agak2 nak nampak ladies silakan beli  yang kaler ni eaaaaaa

yang ini nampak agak mewah gituuu...sesuai sangat2 untuk mereka yang suka akan kemewahannnnn