17 Disember, 2010

~bezday gurl part 1~


salam pembuka bicara aku kali ini...
di pagi yang sejuk menggeletar tangan dan kaki ku ini..
aku masih cuba menggaagahkan diri untuk cerita 5kupang yang tak seberapa ini...
kali ini aku mahukan santai mantai itu milik aku,
aku mahukan ceria peria pemanis rasa saat ini...
hee...dah mula da...ok2 jom kite terus dengan cerita 5kupang aku....

alhamdulillah semakin kita menjalani kehidupan yang penuh sibuk dengan  urusan duniawi dan ukhrawi  kadang2 kita terlepas pandang akan satu hal pembangkit jiwa pada setiap hukum kita berkawan...
aku kira hukum ini bukan pada mereka bergelar kawan malah lebih umum pada setiap mahkluk ciptaan ilahi,
tapi atas dasar aku seorang hamba,
dan aku seorang manusia,
dan aku seorang anak serta seorang kawan maka aku kecilkan skop hukum ini pada mereka bergelar sahabat...

sejak aku dicampakkan ke iskandariah,awalnya aku tak suka duduk di sini...
ye aku akui bosan,boring dan rindu aku pada keluarga di malaysia terubat bila aku berada di kaherah...
mungkin kerna rapat dengan sahabat2 dan kakak2 di sana..
mungkin juga kerana ukhuwah itu sendiri...

namun saat aku menjejakkan kaki di sini,maka aku tahu aku perlu lebih berukhuwah dengan orang baru...
nasibla pada ketika tu kawan2 selangor dalam 12orang ke alexandria yang aku cintai ini...
dan dalam 12orang ni..aku lebih rapat pada enam orang teman yang memang sejak dari tahun 1.kitorang sama2 dalam bermesra...seakan2 adik beradik pun ada...maka hukum manusia berkasih sayang itu memang terzahir pada wajah2 ceria penuh bermakna...
kalau boleh aku sebutkan namanya seperti ini...
nadiah shafie(akulah),
amnani mohd paiman(am),
khairunnisa helmi azhar(anis),
nurdiniy judah(diniy),
hani(hani),
nasirah nashir(nas),

maka dalam berkawan mesti ada pahit manisnyakan....
sebab bagi aku dunia takkan sempurna andai pnya manis tanpa garam pelengkap rasa...
maka hidup takkan pisah dengan gembira
takkan pergi tanpa sedih..
kerna saat hujan lebat membasahi bumi...
tanah perlu matahari penyubur kehijauan dari ilahi...

selama 2tahun lebih la kitorang memang akan kekalkan adat resam kitorang yang satu ni,,,iaitu...
sambut menyambut...
bukan baling2 orang ea nak sambut2..
tapi kitorang akan lebih perihatin pada bulan2 yang dalam enam orang ni punya bezday(ayat ape entah)

maka pada petang jumaat penghulu segala hari pada bulan muharam ni...
tersambutlah keraian sempena hari jadi yang dah lama sebenarnya,
tangguh punya tangguh tadilah baru Allah izinkan untuk sama2 makan sambil berkasih sayang,(heee...cam apa je)

bezday gurl die iaitu amnani mohd paiman..
am seorang yang tabah dan kuat serta matang dalam menguruskan sesuatu perkara...
kematanganya itu terserlah pabila beliau kini masih terpilih sebagai pemimpin kepada rakyat jelata di iskandariah ini...
menguruskan hal orang lain tak semudah menguruskan anak di rumah...wah2 macam da ade anak je...heee
tapi hakikatnya begitu...
am sentiasa mementingkan kehidupan yang lain lebih dari segalanya...
bagi beliau isar itu lebih bermakna pada diri....
dah tak de modal nak puji lebih2...
jadi aku sayang ko lah am....
silap...
kitaorang sayang amnani...
moga panjang umur n murah rezeki n cepat2 kahwin...
aku nak jaga anak buah....heeee


p/s:ayat mengge je hari ini......

2 ulasan:

abb alhaiqal berkata...

memang ayat mengge pon...hahaha..

btw..best cerita 5kupang ko semlm...dan harini baru nmpk jelas...hehehe

nadia berkata...

heee....baru la dga sikit ko kata jelas cerita aku,kalau tak yang belit2 je ak dga...heeee