25 Mei, 2011

kesetiaanmu buatku sedih

setia sang pungguk menuggu bulan,
tak ubah seperti setia sang haiwan yang satu ini pada manusia..
walau sekalipun kamu hanya haiwan yang tidak ada akal seperti manusia..
tetapi kesetiaanmu ku kagum..
malah aku tidak bosan apatah lagi untuk jemu kepadamu...
aku kagum dengan tubuh mu,..
tidak kecil..
tidak juga besar..
sederhananya kamu membuat aku selamat dari sebarang ancaman..
sakit aku walau tiada siapa peduli aku tidak risau
kerna hati kecil ini berkata aku ada kamu..
walau aku ditinggal sepi,sunyi,dan tiada siapa..
aku mampu kuat mengukir senyum di bibir lesu saat kesakitan..
kau menjagaku tak ubah seperti manusia yang lain..
suatu hari asyik aku berkata-kata
kau terhenti dari jalanan
kau leka menggosok mata kesakitan..
marahku buat kau terasa...
hati ku terdiam
kata doktor selepas di rawat
kau perlu dirawat agar sakit yang kecil ini tidak melarat..
saat itu jatuh air mataku..
kau sakit kerna aku!!!
kenapa sanggup akan kau lalui ini semua???
sakit kerna aku???
sakit kerana pihak lain???
kau manusia atau siapa???
punya kasih sayang tinggi pada aku manusia yang kadang jauh jahat dari kamu..
ohh...aku kagum akan kau...
"mahu???aku boleh buatkan"...terleka sebentar aku..
tidak mengapa doktor..balas ku pendek selepas ditawar untuk menerima rawatan..
ia tidak apa-apa..nanti sembuhlah ia...
nadaku yang lemah dan lesu menyembunyikan masalah diriku...
sebenarnya aku kekurangan kos perbelanjaan untuk kamu..
maafkan aku...

kalau awan pun bergerak..maka hari pun makin berganti..
saat yang aku tidak inginkan kembali jua...
kau terbaring lesu ditempat kau menunggu adikmu..
sambil ku usap kepalamu diatas pehaku..
aku bercerita asal-usul mu...
maaf kerna aku ambil kamu dengan cara yang kurang baik..
apakan daya untuk aku beri hadiah kepada adik kecil ku yang tiada kini selain cara itu..
aku pisah kamu dari ibumu saat kau masih kecil...
kau sangat rapat dengan adikku yang tiada kini..
kau bagai abang kepadanya..
kau patuh kataku agar menjaganya seperti adik saat aku tiada..
dan kini aku izinkan kau pergi menemui adikmu..
pergilah...air mataku berkocak..
sedih!!!
aku rindu teman yang dulu bermain bersama...
makan dan senyum yang kau berikan...
hearty!!!!
tangan mu melepaskan satu keluhan
tanda akhir yang kini kau akan pergi...
dan air mataku meluncur laju...
...................
............................
....................................
arghh...cukup sedih akan sebuah kehilangan....
sedih aku pada soi adik kecil comel itu masih lagi tidak hilang...
sekarang....kau.............
aku sayang kamu berdua....
aku keseorang kini............
hilang tiada pengganti...
mana bahagia dulu...
mana gelak tawa memecah kesunyia dunia kita???
.
.
.
.
aku harus kuat walau tiada kamu wahai soi adik ku yang comel
apatah lagi hilangnya hearty si anjing yang taat dan setia pada aku......
hidup akan berwarna dengan takdir yang akan tercipta buat aku........
moge kamu aman disana......


sebuah jalanan hidup chan,soi dan anjing kesayangan mereka hearty....sedih saat diri ditinggal sendiri tanpa siapa.....

Tiada ulasan: