28 Mei, 2011

janji sebuah pintu

dulu
pintu itu luas terbuka
ku benarkan tamu-tamu masuk
walau tanpa diundang
ku biarkan pahala dan ganjaran akan tamu berterusan
layanan elok ku beri tanpa bosan
biar mereka pulang dengan jamahan kuih muih sebagai hidangan
air kopi pekat sebagai minuman
habis kuih
sempurna tegukan
mereka pergi
tanpa kata
kerna aku sibuk didapuran

begitu hari-hari mendatang
tiap kali pulang
mereka disuruh tunggu padaku
biar salam jadi pemisah
sebelum pintu menjadi saksi
namun mungkin saja
mereka terlupa pesan kecil aku

satu hari
tamu datang
cuaca cantik bertukar gelap
rambut panjang beralun mengikut angin
bertukar
menjadi kusut ditimpa ribut
lalu pintu ku tutup
biar tenang tamu yang datang
seperti biasa jamahan diberi
mereka senang dalam gusar
walau risau namun di jaga hati tuan rumah yang satu
aku katakan
tidak mengapa
bila keadaan seperti sedia kala
kamu pergi dengan rasa senang
tamuku diam dengan senyuman
barangkali saja senyuman terpaksa atau apa aku tidak tahu..
seminit
sepuluh minit
tiga puluh minit
berlalu tanpa ada yang berubah
lalu ku katakan tinggal sini sahaja
bila selesai semua pulanglah kamu
maka hari bergnti hari
1
2
3
4hari..
baru keadaan indah seperti biasa
tamuku pergi
namun kali ini
ku gembira walau kisah kita dalam empat hari berlalu punya banyak
biarkan
hanya kita ketahui akan semua
jangan kau cerita pada siapa
janji itu terpatri mati
kamu pergi dengan janji
dan aku tutup perlahan akan pintu dengan janji
janji kita merubah segala
aku tutup pintu selamanya
langsung tidak dibenar tamu lain untuk diundang
ku biar rumah pintu aku
gelap
sunyi
suram
dan kelam
bisa saja kata itu bukan rumah
tapi
semak samun yang terbiar...
dan aku terus pegang janji mati terpatri bersama...
tanpa undangan akan tamu pembawa ceria
biarlah
biarkan
tenang aku bersama pintu tertutup rapat
diam tanpa siapa datang mengundang
aku tenang begini
pintu itu
akan terus tertutup.....selamanya.....
tanpa siapa
walau untuk kamu pembawa janji akan tertutup pintu ini...
kerna kunci akan pintu telah hilang dicampak pergi.....
dan pintu selamanya..
akan tertutup kemas dan rapi.....
selamanya!!!!!!


sebuah kisah manusia digarap cantik akan sebuah bayangan tetamu

Tiada ulasan: