18 Mei, 2011

kenapa macam berat nih????

ehhhh...kenapa la sejak akhir-akhir ni aku rasa macam lambat bergerak..rasa macam ada tertinggal pula...hemmm...susahlah macam ni....
rungsing seorang remaja lingkungan 15-18 tahun....
kamu pernah rasa macam ni????

sebenarnya ayat di atas adalah ayat aku waktu umur sedemikian..hahhaa..baru aku perasan rupanya aku da gemuk!!!!
ohhh tidak...aku benci gemuk..sebab aku pernah rasakanya dulu..gemuk buat aku susah bergerak...buat aku tak selesa dengan ramai orang..n buat aku rasa aku tidak punya keyakinan yang tinggi....wowww pengakuan berani mati....heheheh...ni hanya pendapat....;)

tapi hakikatnya apa yang aku katakan ini betul,so sesiapa yang setuju sila ucapkan alhamdulillah sebab kemungkinan besar awak adalah antara orang yang bukan seperti di atas...

gemuk@obes...huhhh satu masalaah sebenarnya...
terutamanya kepada kesihatan..sebab kita hidup ini bukan untuk diri kita je..malah untuk orang lain jadi kalau badan awal2 da sakit susah juga nak berbakti pada agama,bangsa dan negara....hohohoh

sebenarnya punca kegemukan faktor besarnya adalah dari corak pemakanan yang tidak seimbang.yup benda ni memang diakui..sebab baru2 ni kajian ada dibuat..n kebanyakan pelajar kita hari ni masa rehat makan nasi lemak..so awakorang banyangkan eh kalau lah tiap2 hari pelajar makan nasi lemak..memang berlemak2 la kan...benda ni tak yah buat kajian pun tak apa sebab kita pernah sekolah kan...jadi cukup sekadar memerhati dari dekat..dan nilai sendiri.....

faktor kedua adalah turun temurun atau kata mudahnya baka dan gen.Memang mak ayah atuk nenek dia jenis badan besar..so lahir dia pun macam tu jugak..bagi orang yang macam ni...kesian jugalah,tapi andai keazaman yang kuat dan istiqomah yang tinggi tu ada pada dia tak mustahillah dia boleh kurus aku berani jamin,tengoklah artis kita sapa ke nama tah...emmm hah mekkk...nik sayidah fatihah.......dulu dia kan gemuk..tapi 9bulan tak silap dia tak makan nasi..semata-mata nak slim kire oklah ada usaha adalah ganjarannya dan sekarang nampak lagi comel n lebih aktif dari dulu...

ketiga faktor nya ialah hormon tidak seimbang.Ramai yang tidak tahu bahawa hormon yang tidak seimbang dalam badan juga adalah punca gemuk. Jika hormon sebagai punca kegemukan, ia sukar dikawal. Jika ingin kurus, masalah hormon perlu distabilkan terlebih dahulu sebelum mengamalkan sebarang diet.

keempat persekitaran yang sangat-sangat tidak membantu.Kira nafsu makan tinggi la ni...haishhh...ditambah lagi dengan malaysia adalah antara negara yang dikatakan sebagai syurga makanan...bilang saja mahu apa pasti tersedia keluar..lebih2 lagi waktu ramadhan...serrronok bukan main..

gaya hidup yang tidak sihat..hohohoh bersenam!!!
aku pun susah buat....yela nak istiqomah senam tiap-tiap hari bukan senang woo...solat pun liat ni senam...
jadi kesimpulanya korang guna apa yang ada je..
korang solat tak tiap2 hari???so kalau solat tak yah risau cuma betul-betul buat solat tu dengan apa yang disyariatkan..
apa yang betul-betulnya???selama ni solat saya tak betul ke???
tak..bukan macam tu..yang dimaksudkan betul2 adalah solat dengan sempurna..kalau sujud tu betul2 sujud..kalau rukuk tu betul-betul rukuk..n jangan cepat-cepat nak habis sebab bila kita cepat2 buat tu dah jadi lain n manfaatnya pun tak seperti yang diganjarkanlah...
kajian sains dah buktikan yang solat ni banyak sgt kelebihan die...nak kelebihan pula????hehehe aku cerita lainlah khasiat solat ni....

so korang pe lg..ayuh kita jaga pemakanan kita disamping memberi keselesaan untuk kita melakukan segala aktiviti...yang penting bukan cantik menjadi keutamaan..sebaliknya selesa itu menjadi hadafnya....moge2....

p/s:berani buat post ni sebab aku pun gemuk suatu ketika dahulu..ahakssss

2 ulasan:

E n t o y C a i r o berkata...

hahaha....
terlebey suda...

nadiastory berkata...

hahaha..ape yg terlebih toy????terlebih makan kah????hehhhehe