07 Julai, 2011

kelemahan itu sukar ku bendung

manusia tak ada yang sempurna
itu kata ku
sejak awal penulisan ku
itu juga yang dipesan pada diri ini
macamana pun kita
lahir lemah itu bukan kita mahu
tapi kita akan rasa
ia mengalir sama dengan merah darah kita
kita tak pernah pinta
apatah lagi bangga akan sifat lemah manusia
jadi???
mahu rasa benci sekali pada ia
atau kutuk buruk kamu pada itu

kamu kata kita manusia
kamu kata kita tiada sempurna
kamu kata maaf pada segala
ia...
lafaz tidak sama pada tindakan yang ada
aku manusia
barangkali akan takut pada rasa lemah itu
tunduk tatkala berjalan seorang di dataran luas
tak bisa mengangkat muka
melangkah longlai 
dan tak yakin pada kaki yang berpijak di bumi nyata
mungkin juga rasa lemah itu
menolak aku untuk terus senyum ceria saat dulu kala

kata hati mahu begitu
biar medan tulis aku cerita segala
tapi aku adalah aku
bukan senantiasa ceria
bukan juga bisu tanpa kata
kamu???teman rapat???adik???sedara???
siapa lagi??
bilang saja empunya diri yang rapat pada ku
tak pernah beza pada komen minta mereka
jujur aku bisa sakit kamu semua
maaf pinta aku
malu rasanya
aku tak pernah layak jadi pendengar setia kamu semua
biar diri ini jauh membawa diri
kerna tak ingin luka kamu berdarah kembali
kerna tak ingin air mata sedih tumpah membasahi bumi

ya
mungkin juga keras sifat diri
jadi begini
ohhhh alangkah indah
berjalan
bermain
bernyanyi sendirian
di rumah usang
di atas bukit
di tengah padang luas menghijau
bak kata bapa ku
hidup dengan monyet di hutan
bisa kau ceria mungkin????


p/s : hohohoh...lepas ni nak diam jela....aci tak????huhuhuhu

Tiada ulasan: