19 April, 2011

kerna badan kamu punya hak akan itu...


alhamdulillah.pagi ini masih diberi nikmat oleh Allah pencipta sekalian alam untuk bernafas dan menjalani kehidupan sebagai hambanya di muka bumi ini.
usai solat dan membaca quran..perut ku terus terasa lapar..biasalah pagi-pagi begini..burung-burung pun keluar berkicauan mencari makanan tanda perut perlu di isi((walhal tiada kene mengena),inikan kita manusia yang banyak tugasnya...

jadi terus aku menuju ke peti ais..mengintai apa yang ada..hemm
lama aku mencari apa yang enak untuk di jamah..sementara mataku mula menular ke sini sana..kanan kiri atas bawah depan semua ku lihat namun harapan untuk menemui makanan yang sedap lagi enak tiada..
dalam peti ais yang berhawa sejuk lagi dingin mustahil akan ku untuk menemui nasi goreng panas...apatah lagi untuk menjamu mataku dengan ayam bakar segala..hampaaa!!!

akhir sekali selepas puas melayan hati yang sedikit kecewa,tiba-tiba aku teringat akan bungkusan semalam yang dibeli di fathallah..kalau kalian ingin tahu fathallah adalah tempat penduduk di sini membeli barang..seperti econsave juga..barangnya banyak dan harga juga berpatutan(bukan promote ea..)

aku panjangkan tanganku mengambil bungkusan yang berisi zaitun...sedap walau agak masin..aku pelik juga kenapa begitu masin zaitun di sini sedangkan ketika kecil,aku makan rasanya tidak begini..mungkin juga jawapan yang sepatutnya adalah kerana arab di mesir ini suka sesuatu yang masin..
jika dilihat jeruk2 yang ada sangat masin dan begitu sangat berbau cukanya...pelajar2 malaysia yang disebelah perempuan hampir 90% tidak menyukai jeruk begini..tetapi aku yang tidak kisah kadang layan juga jeruk lobak..sedap!!!

sebelum tangan ku menyuap 3biji zaitun ke mulut ku ini,aku mulakan dulu dengan susu di campur madu  beserta bacaan bismillahirrahmanirahim moge segalanya diberkati tuhan..aminnn,
aku sendiri tidak menyukai susu,baunya amat mengasyikkan sehingga membuat ku muak akan ia tapi demi tulangku ku gagahkan jua minum dan pintaku moge ia berterusan.
air susu madu dalam setengah gelas ku teguk..lalu terus zaitun masin ku makan sedikit demi sedikit..alhamdulillah selesai tanggungjawab ku pada badan kecil molek ku ini..

makanan berkhasiat
sebenarnya mahu tidak mahu tubuh kita amat memerlukan makanan yang berkhasiat.bayangkan umur kita yang sudah mencecah 20an ini,apa saja yang tidak ada???minyak berlebihan itu pasti,gula apatah lagi..banyak antara kita yang kurang peka dengan semua ini..jangan katakan orang lain..yang tengah menulis ini pun kadang tidak perasan..

makanan seperti oat,susu,zaitun,madu,kismis,sangat-sangat elok untuk kesihatan selain kebanyakannya menjadi makanan nabi kita muhammad saw..jadi sambil makan sambil kita ikut sunnah nabi..dan sambil menyambil juga untuk kita memanfaatkan kelebihan yang ada pada diri sendiri..
dan beruntunglah pada mereka yang belajar di mesir ini..kerana makanan seperti yang disebutkan sangat mudah untuk ditemui..malah murah lagi..ambil peluang yang ada,selain memenuhkan ilmu di dada kita penuhkan juga badan dengan makanan-makanan yang berkhasiat..
yang penting air masak perlu cukup dalam badan..kerana tanpa air segalanya tidak mampu diubati..

jadinya aku amat menyeru mari kita sama-sama menjaga pemakanan kita..andai tidak mampu tiap2 hari..seminggu tiga kali pun sudah mencukupi..(lebih-lebih lagi buat ku ini)...

kerna badan kamu punya hak akan itu....wallahualam...

Tiada ulasan: