20 Mac, 2011

bahagia hidup anak kecil itu...

kebahagiaan itu kata orang hak milik semua,yee aku pegang akan kata semangat yang bisa menjadi penguat tatkala hampir terjatuh...siapa pun berhak untuk merasa bahagia,berhak untuk senyum tatkala celik dari tidur berpanjangan,berhak untuk kejar akan sebuah ketawa milik semua...

bila di kenang kembali,,setiap insan punyai kisah kanak-kanak tersendiri...
dan bagi aku pula sejuta kesyukuran aku panjatkan kepada ilahi kerna sekurang-kurangnya sejarah kecil aku penuh dengan tawa,senyum dan sederhana saat melalui liku2 perjalanan sehingga hampir separuh abad ini...

masih aku ingat dahulu masa aku masih sekolah agama dan kebangsaan seawal umurku 8,9 tahun kebahagiaan yang aku alami sehingga aku masih kenang hingga kini ialah bila mama berada di rumah pada waktu kerja....aku terasa dunia ni milik aku..

mama kerja sebagai guru di salah sebuah sekolah di kuala lumpur...jadi pagi2 lagi dalam pukul 6pg pasti mama dan buya hilang di pandangan mata....andai aku terlewat bangun pasti hari yang akan aku alami terasa kosong,suram dan dunia tidak bererti,dan pasti2nya aku akan terasa sedih yang amat...entah berat sekali untuk melepaskan mama ke sekolah...kadang2 kalau sempat berjumpa dengan mama dan buya sekalipun pasti akan meragam juga anak2 kecil pak cik shafie ni...heee kelakar pula....
bila difikirkan kembali aku pun tidak tahu apakah puncanya,itu cerita andai mama ke tempat kerja...
lain pula bila mama cuti pada waktu kerja...
macam aku sendiri lepas jer habis waktu sekolah agama dalam pukul 10.30 macam tu..terus pecut naik basikal pulang ke rumah tak fikir dah kawan2 atau siapa pun...yang penting kat rumah dah ada orang tunggu....(tersenyum aku sendirian)

seronok gembira dan macam-macam lagi perasaan yang ada di hati ini....itulah cerita bahagia anak kecil yang pernah aku alami...tetapi aku tahu kalau-kalau nasib tak semuanya sama,
barangkali ada yang lebih seronok dari aku,dan mungkin sebaliknya....namun yang pasti hargailah setiap apa yang kita pernah alami..kerna setiap kenangan itu berharga dan tak mungkin dapat dilupakan walau ia sepahit biji kopi.....

Tiada ulasan: