02 Ogos, 2011

wanita hamil dan asam???

Dulu masa kecik-kecik mama selalu minta asam lepas saya pulang dari sekolah,saya rasa macam pelik juga.Mama jarang makan benda-benda yang tak elok ni dan dalam masa yang sama suka sebab ada geng untuk makan benda-benda ni semua....

tak lama kemudian baru la saya tahu yang mama saya ni rupa-rupanya hamil.Padanlah mintak asam kerap sangat..

Rasa pelik makin menjadi-jadi,dan timbul persoalan yang membawa seribu sangkaan pada jawapan dalam diri saya ini..Mengapa asam sering menjadi satu makanan ringan yang sering diminta-minta oleh wanita hamil..uishh kenapa ye???kan tak elok...lagilah mereka mengadung..hemmm

Hari bertambah hari dan kini saya sudah menjadi anak dara..maka sedikit demi sedikit persoalan yang sering timbul dahulu kala kini terjawab..

Bagi saya sendiri asam dapat menghilangkan loya yang dialami ketika mengandung...loya ni satu rasa seperti nak muntah tetapi tiada apa yang nak dimuntahkan..dia seolah-olah rasa geli pada semua rasa yang sebenarnya hanya orang yang mengalami saja berperasaan begitu.Sedangkan orang lain tidak.Sehinggakan barangkali bau yang pelik-pelik pun seakan menjijikkan...

kenapa ia terjadi???mungkin disebabkan bawa budak atau perubahan hormon,hakikatnya jawapan yang tepat mungkin boleh bertanya kepada doktor yang lebih pakar..

yang penting asam dan wanita hamil seolah-olah menjadi kawan rapat ketika itu...namun tidak elok diambil secara berlebihan cukup sekadar dapat mengurangkan sedikit rasa loya tersebut..sekian....

3 ulasan:

E n t o y C a i r o berkata...

bit!!!
balik bawak asam pelam sekilo bit!!! untuk aku je...terima kasih bit!!!hehe..

nadiastory berkata...

hahah lol kau mengandung ea???hehhehe

myfirdz berkata...

asam ada asid.. asid lwnnya alkali.. so, dia bertindak menghalang rasa loya atau sebu pada dada...

sy prgnent, tpi mula2 je mkn asam... pastu dh xmkn...sbb t effect bby... so, mkn skdr atsi rasa teringin nk mkn je...