05 Oktober, 2012

Tiap-tiap hari motivasi

Bangun pagi mandi,solat,siap ke tempat kerja,rehat,solat,sambung kerja lagi,solat lagi,pulang ke rumah,uruskan diri solat,makan malam,solat dan tidur.
Inilah rutin seharian tatkala bergelar pekerja,dan saya kira saya masih gagal menguruskan diri dengan baik.

Banyak sekali perkara sunat yang patut dilakukan tidak terbuat,sedang mampu saja diri ini untuk mencuri masa yang sedia ada,emm mencuri masa untuk melakukan kebaikan betul ke???

Jadi selepas beberapa bulan berlalu kesimpulannya,saya gagal merancang dengan baik walau tidak secara kesuluruhan tapi ada sedikit tercicir.

Ya,malu dengan diri tapi lebih malu dengan sang pencipta alam.

Masa kecik abuya sering cakap,kenapa tak solat waktu saya bangun pagi.Kalau tak silap waktu tu kecil lagi,akai pun tak dak lagi bak kata orang kedah.Jadi banyak buya nasihat,cakap yang kita ni rezeki Dia yang bagi,makan pagi cukup,tengahari,petang,sampai malam,jadi tak layak diri kita untuk tidak bersyukur.astagfirullahhh...itu masalah buat diri sebenarnya bila diri tidak menzahirkan kesyukuran yang sebaiknya kepada Dia

Kata Prof Dr Muhaya,masalah diatasi dengan ilmu.Bila ada ilmu masalah selesai,bila masalah semakin banyak maka perbanyakkanlah juga ilmu nescaya,masalah dengan sendirinya terhapus.

Oleh itu hiasilah sebanyak yang mungkin kalam-kalam pembangkit semangat.Kata-kata nasihat,dan ayat pembangun diri disamping kekuatan diri yang kamu ambil dari ayat suci al-quran.

Jika tidak banyak jangan tinggal yang sedikit.

Dengar dan amal pasti senyuman indah terlahir di bibir anda....:-)

Tiada ulasan: