29 Disember, 2011

kata itu bagai sihir

Kekuatan dalaman seseorang tak dapat kita jangkakan.Boleh jadi kita kuat menghadapi sesuatu perkara pada sesuatu masa dan boleh jadi juga dalam masa tak sampai sesaat semuanya berubah.Ya itulah kuasa tuhan.

Dalam asyik menelaah buku petang tadi aku asyik dengan kerisauan ku terhadap peperiksaan yang bakal menjelang tiba tidak lama lagi.Memikirkan banyak lagi yang tidak habis difokuskan buat aku seolah-olah berada diawangan.Bukan sebab kenikmatan selepas imtihan yang dibayangkan tetapi aku seolah mahu melarikan diri dari semua ini.Mustahil mungkin..
Tak apalah bisik hati lalu perhatian ku terus kepada syair banat suad yang terdapat di kitab adab.

Tiba-tiba fikiran ku diusik lagi.Kali ini persoalan lain pula yang terkeluar "bagaimana bentuk soalan adab ye??"..lantas tangan kanan ku segera membuka laju pada soalan-soalan tahun lepas dengan harapan terjawab soalan yang menggangu fikiran ku tadi.Namun segalanya hampa..pencarian itu tidak menemukan jawapan tatkala tiada suatu pun soalan bisa memberi kepuasan dalam diri ini..arghhh

Terus aku teringat pada kawan singapore ku yana.Selepas menghantar pesanan  ringkasnya,aku menyambung kembali pembacaan ku.

Kemudian aku didatangi penggilan telefon dari yana,Agak lama juga berbual bertanya khabar dan terus berbincang dengan madah yang dirisaukan.hemmm serius makin bual makin bertambah kerisauan ini.Aku katakan pada yana akan kebimbangan yang melanda dan berharap agar sama-sama dimudahkan jalannya aminn..dan beitulah pengakhiran kami.

Elok sahaja kaki hendak melangkah keluar menuju ke rumah kawan sambil makan angin mengambil udara luar.Telefon sony ericsson 530i berbunyi tanda ada pesanan ringkas masuk.

"Nadia~dnt ever give up k!! Sama2...Rindu ah nk study sama2..Ya rob.."

Entah mengapa seakan terasa satu semangat yang lain meresap ke dalam jiwa ini secara cepat dan terus.Satu perasaan yang sungguh aku terhutang budi akannya dan berterima kasih kepada Allah rupa-rupanya aku tidak keseorangan...

Ajaib-ajaib bagaimana dengan hanya ayat biasa mampu mengubah hati yang gelisah dan resah bertukar tenang,walau tidak seratus peratus sekurang-kurangnya mampu buat aku normal kembali dan tidak mati dengan pelbagai anggapan lain...Syukran Ya Robb!!!!Alhamdulillah...

Benar kata orang bahawa kata-kata semangat walau sekadar perkataan kosong tapi ia ada maknanya tersendiri..seolah sihir yang memukau dan kita terpukau dek ayat yang dapat mematikan segala rasa lemah dalam diri..dan menghidupkan manusia yang mati akalnya dari berfikir..alfu syukran ya Robb!!!!!

Tiada ulasan: