07 Januari, 2011

~Yang kecil jangan dipandang enteng~

Pagi ini selesai tanggungjawab sebagai hamba aku laksanakan..
Aku mulakan dengan bacaan surah yasin di teruskan dengan bacaan asma ulhusna..
M0ge dengan banyaknya puji-pujian kepada ilahi,
Memberi lebih barakah kepada diri ini..aminn
Termenung seketika apa yang telah aku bacakan pada ayat lepas geram 0leh rakan-rakan di facebo0k,
Selepas membaca aku pula yang jadi panas..
walaupun cuaca di sini sudah mula menunjukkan ragamnya..sejuk tak terkata..rasa macam genggam ais bila ambil wuduk..

Agak terkilan aku pada frasa kata yang digunakan..
Sangat tidak sesuai dan jauh sekali dengan mereka yang bergelar mahasiswa..
Atau mungkin b0leh aku samakan dengan mereka yang tidak menuntut ilmu..
Bukan mahu katakan diri ini yang terbaik..
Tidak sama sekali..
Malah banyak lemahnya pada diri ini..
Mari sama2 kita k0reksi diri..
Adakah sudah sepenuhnya ilmu yang kita pelajari dipraktikkan...??
Atau adakah akhlak kita melambangkan kita se0rang muslim??
Astagfirullahalazim...
Ampuni d0sa2 ku ini ya R0bb...

Kalau kiranya kempen budi bahasa budaya kita di malaysia dilaksanakan..
Aku b0leh katakan ia tidak berjaya dilaksanakan sepenuhnya..
Apa tidaknya..
Andai mereka yang tua begini..
Apatah lagi anak2 kecil..
Mari teman..
Mari kita k0reksi diri..
Muhasabah kembali..
Azam kita pagi ini..
Agar akhlak ini dpt mencerminkan siapa muslim di mata dunia..
Zahirkan indahnya islam pada akhlaknya..
Insyallah..
Sejuk mereka yang memandang..
Tenang hati yang melaksanakan..

Nasihat kecil jgn dipandang enteng,
buat diri yang kerdil,hina lg dina ini...
Cantikkan akhlak ku ya Allah..aminnn

3 ulasan:

IrfanTijari berkata...

apakah signifikan digantikan o dengan nombor 0?

disabla la captcha di ruang komen. Menyusahkan.

hidayahawawi berkata...

hai nadia..:-)
sgt syahdu kan perasaan masa bermuhasabah?
kita dapat tgk semua bnde dgn lbh mndalam..
pandang, rasa dengan hati..
dan semakin rasa takutkan azab, dosa
dan mahu sentiasa dekat denganNYA

nadiastory berkata...

irfan:terima kasih atas teguran

dayah:wah2 bila bakal lawyer dah bersuara..heee