28 Oktober, 2009

~wanita penggoncang dunia~

Satu malam saya terbaca sbuah cerita yg tecatit disebuah buku ilmiah yang bertajuk cerita2 inspirasi untuk kecemerlangan diri WANITA yang dikarang oleh M0hd Najib Nur Ashiqa.

Kenapa entah ketika dirumah anis diri ini rasa teringin hendak membaca buku tersebut,mungkin berkenaan dgn wanita k0t,ala kulli hal saya amat kagum dan terharu apabila mbca cerita tentang Kenangan Rasulullah SAW Bersama Siti Khadijah...

Ceritanya begini,jika dibygkn masyarakat kita hari ini bila si isteri sudah berumur puluhan thun lbh2 lg kdut2 dimuka sudah brtmbh2 pasti ksh syg tdk seperti tika muda2 dahulu namun jauh beza sekali dgn Khadijah yg ktika umurnya 55thn dan Rasulullah 40thn yg harm0ni manakan tdk tika Rasulullah sdg brkhalwat di Gua Hira',isteri yg dsygi itulah yg membwa mknan dan minuman untuk bgnda,wlupn jalan menuju ke ke sana sgt jauh dan tingi serta berbatu2 runcing.

Itu baru saja peng0rbanan sebelum Nabi mendpt wahyu,sesudah nabi mndpt whyu nabi kdginan yg amat sgt,dan tika itu Khadijah lah yg mylmutkn bginda y mmbri semangat agar bgnda tdk futur.

Tdk lama kmdian Kadijah tiada lgi disisinya untuk mbn2 bginda meneruskan lg pjalanan bdkwah di bumi ini,algkah sdhnya bgnda bila syap kirinya yg selama ini sbgai pguat dikala bgnda ksushn melwn musuh2 islam sdh tiada.

Shgge lah lama kemudian bgnda mgahwini Aisyah anak Abu Bakar As-Siddiq.Walaupun Aisyah seorang yg muda,perawan dan juga cantik ttp bgnda tetap tdk dpt melupakan Khadijah.
Seandainya bgnda makan brdua bsama Aisyah pasti dimintanya untuk disediakn 3pggan,yg spggan lg akan dbrikan kpd sesiapa saja dan pahalanya dbrikan kpd Khadijah..bgitulah,btapa sygnya bgnda kpd Khadijah..
Kdg2 Aisyah cemburu dgn Khadijah yg sudah tiada itu sdgkn jika dbndgkn Aisyah adalah lbh baik dr Khadijah dan pernah sekali Aisyah bertnykan mgapa bgtu syg Nabi pd Khadijah sdgkn dhadpn bgnda adalah seorang yg msh muda,sgar dan cntk..dan jwpn bgnda adlah krana Khadijah mencintaiku ktika ak susah..subhanallah..btapa besarnya peranan isteri yg mampu menjdkan kaki yg tdk mampu bjalan untk trus bjalan...

M0ga kita dapat menjadi seperti yg dceritakan..i,allah...wallaua'lam

Tiada ulasan: